‫הפסיכותרפיסט ההוליסטי כשמאן מודרני‬

‫מבוא‬

‫האם יש הבדל בין השמאניזם המסורתי לבין הפסיכותרפיה ההוליסטית כפי שהתפתחה לימינו אנו?‬ ‫האם יש קשר בין העולם הטיפולי של הפסיכותרפיסט לעולם הטיפולי של השמאן כפי שמתבטא במסורות העתיקות?‬ ‫במאמר זה אנסה לענות על שאלות אלה ואבחן את הקשר בין השמאניזם המסורתי לפסיכותרפיה הוליסטית‪, ‬תוך כדי‬ תיאור התהליך שאני עברתי בין שתי העולמות‪.‬‬

סקירה תאורטית‬

‫חוקרים רבים ניסו להגדיר את המושג שמאן‪ ,‬אך קשה מאוד לעשות זאת כיוון שיש הבדל בין שמאן לשמאן ובין תרבות‬ ‫לתרבות‪ .‬ע"פ ויקיפדיה‪ ,‬שמאניזם הוא מכלול של שיטות אקסטאטיות ותרפויטיות המבקשות להשיג קשר עם היקום‬ ‫המקביל והבלתי נראה של הרוחות‪ ,‬ע"מ להשיג את תמיכתן בניהול עניינם של בני האדם‪ .‬נחום מגד‪ ,‬בספרו "שערי‬ תקווה ושערי אימה" מגדיר את השמאן כמנהיג רוחני‪ ,‬קוסם ורופא שבטי היוצר קשר עם הרוחות בד"כ ע"י טכניקה של‬ ‫אקסטזה או שינוי במצב תודעה‪ .‬הוא פועל במסגרת הקוד השבטי כדי לשמר או לשנות את פני הדברים‪ ,‬לעזור לאנשים‬ ‫במאבקי הקיום ובמצבי חרדה וכך לדאוג להרמוניה אנושית וקוסמית‪. ‬ע"פ השמאנים שאני הכרתי‪ ,‬אני אוסיף שתפקיד‬ השמאן הוא לדאוג לאיכות החיים של האנשים בקהילתו ברמה הפיזית הרוחנית והנפשית‪ .‬מניתי את ההגדרות הללו‪,‬‬ ‫ע"מ לשים את הדגש על כך‪ ,‬שהשמאן שעליו אני הולך לכתוב במאמר זה‪ ,‬מקושר יותר לתפקיד המסורתי ולא לשמאן‬ שמוכר כיום במערב (נאו‪-‬שמאניזם‪ ,‬שמאניזם מערבי‪ ,‬שמאניזם תיירותי‪ ,‬ניו אייג‪ ,‬וכ"ו)‪.‬‬
‫לעומת זאת‪ ,‬הפסיכותרפיה הוא טיפול במשברים‪ ,‬בהפרעות ובמצוקות נפשיות באמצעים פסיכולוגיים‪ .‬בעוד‬ ‫שפסיכותרפיה מתייחסת לריפוי נפשי‪ ,‬המושג הוליסטי מוגדר כשלם (‪ ,(Whole‬כלומר התייחסות לגוף ולנפש‪ .‬מכאן‬ ‫נובעת הגדרת הפסיכותרפיה ההוליסטית הטוענת לריפוי נפשי דרך שימוש בהבנת האדם השלם המורכב מגופו‪ ,‬נפשו‬ ‫ורוחו‪ .‬גישה טיפולית זו יוצאת מתוך הנחת היסוד שפגיעה במצבו הבריאותי של האדם נובעת מפגיעה באחד משלושתם‬ ‫או בכולם יחד‪ -‬שהרי הם מצויים ביחסי גומלין כל הזמן (באופן מודע או לא מודע)‪ .‬כלומר‪ ,‬לפי הגישה הטיפולית של‬ ‫הפסיכותרפיה ההוליסטית ההתייחסות היא לכל הרבדים באופן שווה ‪ :‬הרובד הפיזי‪, ‬הרובד המנטאלי והרובד הרוחני‪-‬‬אנרגטי‪ .‬אם נבחן את הקשר בין הרבדים‪ ,‬אזי ישנה השפעה של מחשבות על רגשות והשפעה של המערכת האנרגטית‬ על כל הרבדים‪.‬ אם הכלי העיקרי של הפסיכותרפיה הקונבנציונאלי הוא השיח הטיפולי (כלומר המילים) הרי שהגישה‬ ‫ההוליסטית משתמשת גם בכלים נוספים השייכים לגוף‪, ‬לנפש ולרוח‪ .‬לדוגמה‪ :‬מגע‪ ,‬דמיון מודרך‪ ,‬שימוש בתרגילי‬ נשימה‪ ,‬תנועה‪ ,‬קול‪ ,‬צבע‪ ,‬התבוננות ומדיטציה‪ .‬השימוש בכלים אלה נועד להשיג שתי מטרות עיקריות‪. ‬האחת להגיע אל‬ שורשי הבעיה המצויה ברמה הלא מודעת ולעלות אותה לרמה המודעת‪ .‬המטרה השנייה היא הקניית כלים להתמודדות‬ ‫עם מצבי מתח וקונפליקטים פנימיים‪ ,‬ושמירה ותחזוקת אורח חיים בריא‪ ,‬תוך שימת דגש על הגשמה עצמית והתפתחות‬ ‫אישית‪.‬‬

מה הקשר בין השמאניזם המסורתי לפסיכותרפיה הוליסטית?‬

ע"פ ההגדרות אפשר כבר להבחין בקשר הראשוני החשוב מכל שגם הפסיכותרפיסט וגם השמאן תכליתם לעזור‬ ‫להפחית מצוקה‪ ,‬שיפור איכות החיים וטיפול במשברים‪ .‬תפקידו של השמאן הוא איזון והרמוניה אצל המטופל וריפוי‬ ‫הקשר שלו עם הקהילה שלו‪ ,‬עולם הרוחות והטבע‪ .‬מעל לכל תפקידו לעזור לקהילה לשמר את מערכת האמונות‬ ‫והמיבנה החברתי של השבט שלו‪ .‬כמובן שדרכו היא מעל לכל רוחנית‪ ,‬אך יכולתו נמדדת בהתאם לצרכים החברתים של‬ ‫אותו שבט‪ .‬תפקידו החברתי הוא להגן על החיים‪ ,‬בריאות‪ ,‬פוריות‪ ,‬והקשר הרוחני של הקהילה עם העולם שמעבר (‫מוות ‪ ,‬מחלות ‪ ,‬משברים‪ ,‬רוחות רעות וכ"ו)‪ ,‬בעוד שתפקידו של הפסיכותרפיסט הוא לעזור לאינדיבידואל‪ .‬כמובן‬ שבפרספקטיבה רחבה יותר העזרה היא קהילתית‪ ,‬אך המטרה הראשונית של הטיפול היא עזרה למטופל‪.‬‬ ‫בעוד שהפסיכותרפיסט ישתמש במילים‪ ,‬סמלים ורעיונות כדי לעזור למטופל בשינוי דרכיי החשיבה והדפוסים המזיקים לו‬ ‫וכמו כן‪ ,‬יעזור לו לעורר את כוחות הריפוי הטבעיים שלו ולהפוך כוחות אלו לזמינים בכול עת שהמטופל בוחר בכך‪ ,‬הרי‬ שהשמאן ישתמש בטקסים ובסמלים כדי להזכיר למטופל‪ ,‬את ההקשר למסורת‪ ,‬לאמונה למיתולוגיה ולסמלים של השבט‬ ‫אליו הוא שייך‪ .‬השמאנים ידועים כמספרי הסיפורים הטובים ביותר שיש‪ .‬הידע העתיק הועבר מזה דורות בעזרת‬ סיפורים שסופרו בע"פ ע"י זקני השבט‪. ‬הסיפורים והשירה משקפים את המסורת השבטית והרוחנית של השבט‪ ,‬דרכם‬ ‫לומדים הילדים את מערכת ערכיו המוסריים והתרבותיים והרוחנים של השבט‪ .‬למשל‪, ‬בשבט הקונה (‪, (Kuna or Cuna‬‬ ישנו טקס ריפוי שבו השמאן שר שיר המכיל תכנים העוזרים לאישה בשעת לידה קשה‪ .‬בעזרת שימוש בשיר שמשקף‬
‫סיפור מיתולוגי השמאן עוזר לאישה בשעת הכאבים הקשים שהיא חווה‪ .‬הכאב שלה מקבל משמעות רחבה יותר כמאבק‬ ‫בין הרוחות‪ ,‬וכשהסיפור מלווה אותה ומשקף תכנים שאיתם היא מזדהה (למשל השמאן משלב תכנים מחייה של‬ ‫האישה במאבקו של השמאן כנגד הרוח הרעה הגורמת סבל רב לאם ולתינוק)‪ ,‬כאשר השמאן לצידה וסיפור המאבק‬ ‫מסופר (ומוצג) לטובת האם‪ ,‬ההשפעה על גופה היא מיידית‪ ,‬וכך היא יכולה להרפות ואז הלידה קלה יותר‪ .‬במקרה זה‬ ‫אפשר לראות שהשמאן מקשר בין החלק המודע והלא מודע של המטופל‪ .‬גם השמאן וגם הפסיכותרפיסט ינסו להעלות‬ ‫קונפליקטים והתנגדויות מהלא מודע למודע‪ .‬באותה צורה שהטקס השמאני התחיל בסיפור ושירה המשלבים תכנים‬ ‫אישיים מעולמה של האם‪ ,‬כך גם הפסיכותרפיסט יעבוד עם תכנים מעולמו של המטופל במהלך טיפול‪ .‬בפסיכותרפיה‬ ‫אנחנו מדברים על מודע ולא מודע ‪ ,‬לעומת זאת בשאמניזם אנו מדברים על עולם הרוחות ועולם הבני אדם‪.‬‬ ‫באחד מהטקסים של שבט ההויצ'ול שבהם השתתפתי‪, ‬השאמאן ניגן וסיפר סיפורים על תהליך החניכה שלו‪ ,‬על המסורת‬ שבה הוא גדל ועל השבט שלו‪ .‬דרך הסיפורים‪ ,‬המטאפורות והמסרים יכולתי להתבונן על החיים שלי ולבחון את הדפוסים‬ ‫והתפיסות עליהם אני גדלתי‪ .‬מהחוויה שלי בשירה‪ ,‬בנגינה ובסיפור היה משהו מרפא‪ .‬הרגשתי שהשמאן מלווה אותי‬ ‫בתהליך שאני עובר ועוזר לי לרפא מקומות כואבים מחיי שלי‪ .‬בעולמנו אנו‪ ,‬פסיכותרפיסטים רבים משתמשים בסיפורי‬ ‫משל ונמשל ומטפורות כחלק בלתי נפרד מהטיפול‪ .‬המשל הוא בעצם אחת מן המתודות להעברתם של רעיונות‬ ‫מופשטים ומורכבים‪ ,‬ובייחוד תכנים שלמטופל יש קושי לגעת בהם‪ .‬סיפורי המעשייה והמטאפורות מרחיקות את המטופל‬ ‫מעצמו ומאפשרות לו לעבד את קשייו תוך כדי תחושה ש ’זה לא הוא’ אלא דמות אחרת‪ .‬המטאפורות עוקפות את‬ ‫מחסומי המילים וההיגיון ומאפשרות לגעת במקומות כואבים בדרך שאינה מאיימת‪.‬‬

‫חניכה‬

‫בעוד שהפסיכותרפיסט ילמד בבית ספר זה או אחר‪ ,‬קורסים וטכניקות שונות‪ .‬ובבתי ספר הטובים‪ ,‬יעבור תהליך אישי‬ ‫שיעביר אותו דרך המכאובים והפצעים של העבר, ‬ תוך כדי נגיעה במקומות האפלים של הנשמה‪ .‬החניכה השמאנית‬ שונה לחלוטין‪ .‬למרות התפיסה הניו‪-‬אייג’ית‪ ,‬שאפשר ללמוד להיות שמאן ע"י קורס זה או אחר‪ ,‬או ע"י מורה ויהיה‬ ‫השמאן הגדול ביותר‪ .‬אי אפשר ליצור שמאן‪ ,‬צריך להיוולד שמאן (או להיבחר ע"י הרוחות)‪ .‬במשנתו של דון חואן‬ ‫מתוארת אכזבתו של דון חואן מקרלוס קסטנדה ‪ ,‬כי הוא ראה את העוצמות שלו אבל מוחו המערבי של קסטנדה היה‬ ‫איטי מידי לקלוט‪ .‬קסטנדה ציפה להסברים לוגיים‪ ,‬אבל הלמידה הגדולה התבצעה ע" סיטואציות שדון חואן יצר‪ ,‬ע"מ‬ ‫שקסטנדה ילמד ישירות מהכוחות עליונים עצמם‪ .‬ובאמת בתהליך החניכה בתרבויות שמאניות רבות‪ ,‬החניך ילמד‬ ‫מהכוחות עליונים עצמן ולא ע"י מורה זה או אחר‪ .‬התפקיד של המורה שמאן הוא לסייע לקדם את הקשר בין החניך‬ ‫לעולם הרוחות (הרוחות הקדמוניות‪ ,‬הרוחות המרפאות‪ ,‬הרוחות העוזרות) ולעזור לחניך בהבנה של מה שקורה‪,‬‬ ‫בהדרכה וחיזוק הקשר עם העולם הרוחני‪ .‬בכל שבט ושבט החניכה היא שונה‪ ,‬אך המועמדים להיות שמאנים בד"כ חוו‬ ‫מחלה קשה או מוות‪ .‬המועמד צריך להיות ניכן בדמיון מפותח וביכולת עבודה עם מצבי תודעה שונים בד"כ יכולות אלו‬ ‫מתפתחות ע" מחלה קשה או התנסות בחווית מוות‪ .‬לא כל מי שחווה התנסות עם "מלאך המוות" זוכה לספר על כך‪ ,‬אך‬ ‫אלה שכן זכו‪ ,‬התנסות זאת יוצרת מערכת יחסים עמוקה עם המוות‪, ‬הטבע‪ ,‬עולמות עליונים ועולמות תחתונים‪ .‬בכל‬ תרבות שאמאנית הבחירה במועמד מתבצעת בצורה שונה‪ ,‬אך בד"כ המשותף לכל תרבות שכזו‪ ,‬הוא ההסכמה שבעלי‬
‫העוצמות נבחרים ע"י כוחות עליונים‪ .‬לעיתים הבחירה נעשית ע"י "המתת השמאן" כדי שלאחר התחייה יוכל השמאן‬ ‫לעזור לבני שבטו‪ ,‬ולפעמים הבחירה נעשית ע"י כוחות הטבע‪ .‬לדוגמא‪ ,‬במקסיקו‪ ,‬הגראניסרוס (שמאני מזג האוויר)‪,‬‬ ‫נבחרים ע"י פגיעת ברק‪ .‬אדם הופך לשמאן מזג אוויר אם הצליח לצאת חי בפגיעה של ברק‪.‬‬ בתהליך ההכשרה‪ ,‬גם השמאן וגם הפסיכותרפיסט‪ ,‬יצטרכו ללמוד ולפתח יכולות של נוכחות‪ ,‬דמיון‪ ,‬ריכוז נכון‪ ,‬תודעת‬ ‫העד‪ ,‬חיבור לקרקע ושמירה על מרכז‪ .‬לדעתי‪, ‬פסיכותרפיסט טוב חייב גם להכיר ולהבין מצבי תודעה שונים על מנת‬ לעזור למטופל במקום שבו הוא נמצא‪ ,‬למשל‪ :‬מטופל שעובר טיפול בנשימה מעגלית‪ ,‬וחווה מצב תודעה אחר שדרכו הוא‬ מגיע למקומות עוצמתיים של חרדה וכאב אשר מקורם בילדותו‪ .‬הרי המטפל של אותו מטופל‪ ,‬חייב להתנסות ולהכיר את‬ ‫התחושות ורגשות של מצב תודעה זה‪.‬‬

‫אופן הטיפול‬

השוני המהותי הוא שבטיפול השמאני המסורתי‪ ,‬המטופל‪ ,‬הוא פאסיבי‪ .‬הוא בד"כ נדרש להרפות ולהתבונן על החוויה‬ ‫שהוא עובר‪ ,‬בעוד שהשמאן עושה את העבודה‪. ‬בעוד שבטיפול עם הפסיכותרפיסט ‪ ,‬המטופל הוא פעיל והגישה היא‬ שהמטופל בעצם הוא היחיד שיכול לרפא את עצמו‪ .‬הפסיכותרפיסט הוא שם כדי לשקף‪ ,‬להעצים‪, ‬ולעזור למטופל לעורר‬ את כוחות הריפוי שלו‪ .‬בזמנים קדומים לשמאן היה את הכוח והחוכמה להחליט מה נכון או לא נכון בשביל המטופל‪ ,‬אך‬ ‫כיום הגישה בפסיכותרפיה היא לחזק ולהעצים את המטופל ולעורר את כוחות הרפוי הטבעיים שלו ‪ ,‬כי בסופו של דבר‬ ‫ברגע שהמטופל מסוגל להתבונן באופן צלול רק הוא יודע מה הכי טוב בשבילו‪ .‬השמאן באופן טבעי‪ ,‬רואה את האדם‬ כשלם‪ ,‬תוך התייחסות להיבטים הגופניים‪ ,‬הנפשיים‪ ,‬חברתיים והרוחניים שלו‪ .‬בבואו לטפל באדם‪ ,‬הוא שם דגש רב על‬ ‫התייחסות לקהילה והטבע מסביב‪ .‬המחלה בד"כ נחשבת לבעיה רוחנית‪ .‬יכול להיות‪ ,‬שהנשמה (או חלק מהנשמה) ‫עזבה את הגוף ואז השמאן יוצא למסע כדי להחזיר את הנשמה למטופל‪ .‬כמו השמאן‪ ,‬כך גם הפסיכותרפיסט יתפוס את‬ האדם כשלם וינסה לטפל בהתייחסות לכל הרבדים השונים‪ .‬בבואו של הפסיכותרפיסט לטפל באדם‪ ,‬הוא ינסה לחבר בין‬ ‫התחושות המחשבות והרגשות‪ ,‬להביא את האדם להרמוניה ואיזון ולעזור לו לעורר את כוחות הריפוי הטבעיים שלו‬ ‫ולהפוך כוחות אלו לזמינים בכול עת שהמטופל בוחר בכך‪ .‬גם בטיפול וגם בעבודה שמאנית‪ ,‬המסע הוא אל הלא נודע‪.‬‬ ‫השמאן והפסיכותרפיסט הולכים בדרך מסוכנת ולא ידועה‪ .‬לכל אחד מהם יש את הכלים שילוו אותו במסע‪.‬‬ ‫לפסיכותרפיסט יש המרחב הבטוח‪ ,‬הנוכחות שאותה הוא מביא‪ ,‬הכלים שאיתם הוא עובד (הילינג‪ ,‬דמיון‪, ‬קלפים וכ"ו)‬ ‫והלב האינסופי‪ .‬לשמאן‪ ,‬עם ניקח לדוגמא את השמאן הפרואני (מדינת פרו)‪ ,‬יש את הטבק‪ ,‬האיקרוס והחיבור לישויות‬ ‫ולכוחות הטבע שהוא רכש במשך הכשרתו‪ .‬ברגע האמת‪ ,‬הפסיכותרפיסט ישהה בדממה‪ ,‬יקשיב לגופו לליבו‬ ‫ולמחשבותיו‪ ,‬ברגעי פחד ובילבול ינסה להיזכר באני העליון שלו ובמטפל שבו ובסיבות שבגללן הוא מטפל‪ ,‬ואף יביא את‬ ‫הקשיים להדרכה‪ ,‬לעומתו השמאן הפרואני‪ ,‬ברגע האמת‪ ,‬כשהמסע קשה ומיטלטל‪ ,‬הוא ישיר את המנגינה שלו‪,‬‬ ‫המנגינה שאותה קיבל באחד ממסעותיו‪ ,‬אותו ניגון המחבר בין העולם האחר‪ ,‬לעולם היומיומי‪ .‬הגוף כבר לא קיים‪,‬‬ ‫העולם רועד‪ ,‬ערבוב כאוטי של אנרגיות וישויות‪ ,‬אך המנגינה לעולם נשארת‪ .‬בעזרת המנגינה הוא יפלס את הדרך‪ ,‬יחזיר‬ ‫את האנרגיות הסוררות למקומן‪ ,‬בדיוק כמו החלילן מהמלין‪ .‬הטבק מקשר בין שמיים וארץ‪ ,‬בשבטים מסוימים הטבק‬ ‫נחשב לקדוש מכל‪ .‬העשן מתעופף ועולה וניתן לחדור דרכו‪ .‬הוא זה שמגשר בין העולמות‪ .‬הוא המחטא והמטהר‪ .‬כמו‬ ‫במסע השמאני כך בטיפול עם הפסיכותרפיסט‪ ,‬הכאוס קיים מסביב ואין לדעת איזו תיבת פנדורה תיפתח‪ .‬בטיפול‬ ‫הפסיכו תרפויטי‪ ,‬ישנם יחסי העברה‪ ,‬בין מטופל למטפל‪ ,‬בין מטפל למטופל‪ .‬כל אחד מהצדדים יכול לשקוע בסיפורים‬ ‫שהוא מספר לעצמו ובדרמות שעיצבו את חייו‪ .‬הנוכחות בטיפול היא קריטית‪ .‬היא מונעת עירבוביה ופותחת אפשרויות‬ ‫ומראה אופקים חדשים‪ ,‬כך גם השמאן חייב להיות נוכח‪ ,‬היציבות והריכוז הם קריטיים‪ ,‬כל תנועה זעירה במחשבה‪,‬‬ ‫מועצמת פי אלפי מונים‪ .‬איבוד הריכוז היא איבוד הדרך בים כאוטי שכזה‪.‬‬

דוגמא טיפולית ‪:‬‬

‫מטופל המגיע לקליניקה עם תופעות של בילבול‪ ,‬דיכאון‪ ,‬לא ממש יודע ויכול להסביר מה קורה בראשו‪ ,‬כשהוא מתהלך‬ ‫הוא אינו יציב‪ ,‬אינו מסוגל לעבוד‪ .‬חש חולה מאוד ואין לו ממש כוח לחיות‪ .‬בד"כ‪ ,‬הפסיכותרפיסט ההוליסטי ישים דגש על‬ החיבור לקרקע ‪ ,‬ינסה לעורר את הויטאליות והחיות ויעזור למטופל להיזכר בחיים עצמם ובחיבור שלו עם הגוף‪ ,‬הרגש‬ ‫והמחשבות‪ ,‬ואף ינסה לחבר את המטופל לאני העליון שלו ולכוחות הריפוי הטבעיים‪ .‬לעומת זאת ‪ ,‬אם ניקח לדוגמא‬ ‫שמאן משבט ההויצ'ול‪ ,‬הוא היה אומר שהקופורי של המטופל‪ ,‬נפגע ונעלם (‪ – cupuri ,Kipuri‬אנרגיית החיים‪,‬נשמה)‪,‬‬ ‫יש דרכים שונות בהן הקופורי נפגע ונעלם‪ .‬כשזה קורה יוצא השמאן לדרך כדי להחזיר את הנשמה‪ .‬למשל‪ ,‬עם בעת‬ ‫הליכה‪ ,‬האדם נופל מהסלע או זעזוע שנגרם לאדם כשהוא יוצא לשדה או לציד‪ .‬במקרים כאלה הקופורי נופל מהראש‪,‬‬ ‫החוט נקרע (הקופורי שוכן בקודקוד וקשור בחוט עדין ודק) ואז הקופורי נבהל ובורח‪ .‬לאחר שהשמאן יקבל אישור‬ ‫מהאלים‪ ,‬הוא יצא לדרך כדי להחזיר את הנשמה האבודה‪.‬‬

המרחב הטיפולי‬

למרחב הטיפולי יש קשר ישיר לחוויה שהמטופל יחווה במהלך הטיפול‪ .‬תוכן החוויה יושפע מהמרחב הפיזי ומצורת‬ ההתכוונות‪ ,‬האמונה‪ ,‬הציפיות והקשר התרבותי והרוחני וגם מהחיים הפנימיים והחיצונים של המטופל‪ .‬לדוגמא האדם‬ ‫המערבי שבמהלך חייו חי בסביבה אורבנית ומושפע מטלוויזיה‪ ,‬סרטים‪ ,‬פרסומות‪ ,‬זיהום אוויר‪, ‬רעש וכ"ו‪ ,‬בבואו לטיפול‬ בדמיון מודרך בקליניקה בעיר‪ ,‬יחווה חוויה שונה מהאינדיאני שבא לטיפול בביקתה של השמאן שממוקמת בטבע‪.‬‬ הפסיכותרפיסט יעשה כמיטב יכולתו לארגן את הסביבה הטיפולית בצורה כזו שתשרת את הטיפול ביצירת סביבה נעימה‬ ‫נוחה ומרגיעה‪ ,‬לעומתו השמאן ידאג לניקוי של המקום מאנרגיות רעות‪ ,‬אך לא יהיה מוטרד יתר על המידה‪ ,‬מתנאים‬ ‫פיזיים סביבתיים אלו או אחרים‪.‬‬
‫למשל בתהליך שאני עברתי‪ ,‬בעת עבודה שמאנית בפרו‪ ,‬בשעת הטקס‪ ,‬לא עלה בדעתו של השמאן האם נוח לי או כמה‬ ‫יתושים מוצצים את דמי‪ .‬כיוון שהשמאן עובד בטבע והוא חלק מהטבע‪ ,‬הגישה היא יותר לסמוך על הסביבה‪ ,‬ולא לארגן‬ ‫את הסביבה כך שתתאים למטופל‪.‬‬

‫מצבי תודעה‬

‫השוני המהותי מטיפול פסיכותרפואיטי לעומת טיפול שמאני‪ ,‬הוא שבטיפול שמאני‪ ,‬בד"כ‪ ,‬השמאן הוא זה שעובר למצבי‬ ‫תודעה אחרים‪ ,‬כאשר הגישה היא שהבעיה בעולם הפיזי מקורה בעולם שמעבר‪ ,‬ולכן הריפוי עצמו מתבצע ע"י מסע של‬ ‫השמאן לעולם שמעבר‪ ,‬בעוד שבטיפול עם הפסיכותרפיסט‪ ,‬אם מישהו יעבור למצב תודעה אחר זה יהיה המטופל‪.‬‬ ‫בטיפול השמאני‪ ,‬בחלק מהמקרים גם המטופל יחווה שינוי מצב תודעה (ע"י שימוש בטכניקות שונות ‪ :‬מוזיקה‪ ,‬תנועה‪,‬‬ צמחים וכ"ו)‪ ,‬אך ברוב המקרים השמאן הוא זה שיוצא למסעות אל מימדים אחרים‪ .‬מה שעובר על השמאן בזמן האירוע‪,‬‬ עלול לעלות לו בפציעה קשה ואף בחייו‪ .‬השמאן יוצא למסע שאין לדעת אם הוא יחזור ממנו‪ ,‬גם אם הוא שמאן מיומן‪.‬‬ ‫באחת ממסעותיי לפרו‪ ,‬השמאן שאצלו למדתי‪ ,‬סיפר לי על צמח קדוש שגדל במרחק חודש הליכה לתוך הג'ונגל‪.‬ כדי‬ לקבל את הידע והחוכמה של הצמח‪ ,‬צריך לעשות דיאטה של שנה ורק אז ניתן לשתות משקה שהוכן מהצמח‪ ,‬כשהנגיעה‬ בעלים וההכנה של המשקה תיתכן רק ע"י בתולות‪ .‬כששאלתי אותו מה יקרה לבן אדם שלא יקפיד על כללים אלו‪ ,‬הוא‬ ‫השיב‪ ,‬שהבן אדם לא ימות אבל אף פסיכיאטר בעולם לא יוכל לעזור לו‪ .‬בטיפול פסיכותרפואיטי לעומת זאת‪,‬‬ ‫הפסיכותרפיסט עובד עם כלים וטכניקות רבים (שלא מסכנים את חייו)‪ .‬בד"כ המפגש האישי מתנהל בשיחה‪ ,‬בהתאם‬ ‫לאופי המטופל ולצרכיו‪ ,‬אך התבוננות חדשה מפרספקטיבה אחרת ששונה ממצב התודעה היומיומי שאליו אנו רגילים‪,‬‬ ‫יכולה לקרב את המטופל למקומות חדשים שהוא לא מכיר בעצמו ולהבנת הקשר בין גוף‪ ,‬רגשות ומחשבות‪ .‬התבוננות זו‬ ‫יכולה להתרחש במצבי תודעה אחרים השונים ממצב התודעה הרגיל‪ .‬ולכך המטפל ישתמש בכלים הוליסטים יישומיים‬ ‫כגון‪ :‬תנועה‪ ,‬התמקדות‪ ,‬מדיטציה‪ ,‬דמיון מודרך‪ ,‬הילינג‪ ,‬וטכניקות של נשימה והרפייה‪ ,‬כדי לעורר מצבי תודעה אלה‪ .‬כמו‬ ‫השמאן כך גם הפסיכותרפיסט צריך לשמור על איזון נפשי‪ .‬זה נכון שברוב המקרים הפסיכותרפיסט לא מסכן את חייו‪,‬‬ ‫אך טיפול יכול להיות בהחלט כאוטי לחלוטין‪ .‬בעוד שהשמאן סומך על כוחות הטבע ועל הקשר שלו עם העולם‬ ‫האחר‪,‬בד"כ‪ ,‬הפסיכותרפיסט בשעת צרה או משבר ייעזר בסופריויז’ן‪.‬‬

הילינג ודמיון מודרך‬

פירוש המלה "הילינג" הינו "ריפוי"‪ .‬הילינג הוא גם שם כללי לכל שיטות הריפוי המבוססות על עבודה אנרגטית‪ .‬רבים‬ ‫מהפסיכותרפיסטים ההוליסטיים עובדים עם עולם האנרגיות ומטפלים בהילינג‪ .‬ההבנה שיש קשר בין המימד האנרגטי‬ ‫לבין המימד הפיסי‪ ,‬שדברים מופשטים לכאורה‪ ,‬כגון‪ :‬מחשבה‪ ,‬רגש ותחושה‪ ,‬אינם מופשטים כלל‪, ‬אלא הינם מהויות‬ אנרגטיות מוחשיות שניתנות לתפיסה חושית‪ ,‬קיימת גם בעולם הטיפולי המערבי וכמובן אצל השמאנים‪ .‬השמאן הוא‬ הילר מעצם קיומו‪ .‬הוא מהלך בין שתי העולמות‪ ,‬בין העולם הפיסי המוכר לבין עולם האנרגיות המסתורי‪ ,‬בין עולם של‬ ‫אנשים לעולם של רוחות‪ .‬השמאן עובד עם אנרגיה של חיות‪ ,‬צמחים‪ ,‬ישויות ואף עם פלאנטות רחוקות‪ .‬העבודה‬ האנרגטית תבוא לידי ביטוי בדרכים שונות‪ .‬לדוגמא‪ ,‬בשאמניזם הפרואני‪ ,‬השמאן ישתמש באיקארוס‪ .‬האיקארוס היא‬ ‫שירה שבעזרתה השמאן מנתב את עצמו בעולמות אחרים‪ ,‬מתקשר עם הרוחות ומרפא‪ .‬בעזרת השירה הוא גם יאיר את‬ ‫דרכו של המטופל לריפוי‪.‬‬ ‫הפסיכותרפיסט ההוליסטי ישתמש בכלים רבים‪ ,‬למשל בדמיון מודרך‪ ,‬כאשר בעזרת טכניקה זאת ישתמש כתמיכה‬ ‫בתהליכי ריפוי והתמודדות עם מחלות שונות‪ ,‬פיתרון קונפליקטים פנימיים‪, ‬שחרור מפוביות‪ ,‬שחרור מרגשות כמו פחד‪,‬‬ חרדות‪ ,‬כעס‪ ,‬אשמה‪ ,‬שינוי אמונות מגבילות‪ ,‬ריפוי והקלה בבעיות פיזיולוגיות ומחלות וגם שיפור הביטחון והדימוי‬ ‫העצמי‪. ‬השמאן בד"כ יסכם את המסע של המטופל‪ ,‬כביקור בעולמות אחרים ומציאויות שונות וידבר על עולם הרוחות‪,‬‬ העולם שלמטה והעולם שלמעלה‪ .‬בעוד שהפסיכותרפיסט ידבר על התת מודע‪ ,‬עולם הסמלים והקשר לביוגרפיה ולחיים‬ ‫של המטופל‪.‬‬

‫חלומות‬

‫בתרבויות שמאניות מסוימות‪ ,‬החלומות הם המקור הגדול ביותר של ידע ורק באמצעותם הופך האדם למרפא‪.‬‬ המרפאים‪ ,‬מקבלים את הכשרתם דרך עולם החלומות‪. ‬החלומות מדריכים את מעשה הריפוי כשם שהם מדריכים קבלת‬ תפקיד דתי או קהילתי‪ .‬למשל בשבט הטאפירפה (‪ (Tapirapé‬בברזיל‪ ,‬המיתולוגיה מספרת שהנשמות של הילדים‬ שאמורים להיוולד‪ ,‬נמצאות בהרי אורובו ברנקו ומוחזקות ע"י טארפירי (‪ .( Tarepiri‬טארפירי מגן על המקום מפני זרים‪,‬‬ אך מברך את השאמנים‪ .‬כדי להבטיח את הדור הבא של הילדים‪ ,‬השמאן צריך לצאת למסע בחלומותיו‪ ,‬ולהביא את‬ הנשמות של הילדים ע"מ להפגיש אותם עם הנשים של השבט‪.‬‬ בתהליך הדיאטה שאני עברתי בפרו (ע"מ ללמוד את עולם האנרגיות והישויות‪ ,‬העבודה השמאנית בפרו מתבססת על‬ ‫תהליך דיאטה מיוחד שתלוי בסוג הלימוד‪ ,‬בין אם זה לימוד מישויות שנמצאות בצמחים‪ ,‬חיות ועד ללימוד של אנרגיה‬ ‫המצויה בפלאנטות רחוקות) כחלק מתהליך הלימוד של אחד הצמחים‪ ,‬השמאן שהדריך אותי היה רואה בחלומותיו את‬ ‫תהליך ההתקדמות שלי ואת הקשר והלימוד שלי אל הצמח‪ .‬כמו כן‪ ,‬דרך החלומות שלי יכולתי לחוות את האנרגיה של‬ ‫הצמח ותכנים המשקפים את מה שהצמח ניסה ללמד אותי‪ .‬לעומת זאת בטיפול פסיכותרפואיטי‪ ,‬המטופל יביא את‬ חלומותיו‪ ,‬ודרך סמלים המופיעים בחלום המטפל ינסה ביחד עם המטופל למצוא את הקשר לתכנים המשקפים את חייו‬ של המטופל‪.‬‬

‫סיכום‬

השמאנים היו פה מאז תקופת האדם הקדמון (בנובמבר ‪ , 2008‬חוקרים גילו בישראל אתר קבורה שמאני בין ‪ 12‬אלף‬ שנה) ועד עצם היום הזה‪ .‬הידע הוא עצום וההבנה השמאנית היא מעבר למה שהמוח המערבי יכול לתפוס‪ .‬לפי דעתי‪,‬‬ ‫בתהליך הכשרתו של פסיכותרפיסט‪ ,‬ישנה חשיבות גדולה לפיתוח הדמיון‪ ,‬ולימוד של טכניקות וגישות המשלבות טיפול‬ אנרגטי – גופני – נפשי ורוחני‪ ,‬עם שימת דגש על התפתחות אישית‪ ,‬צמיחה רוחנית ופיתוח חמלה‪ .‬בהתאם לכך‪,‬‬ חשיבות גדולה צריכה להינתן ללימוד ותרגול של רעיונות הרוחניים המגוונים העומדים מאחורי תרבויות עתיקות ומסורות ‫רוחניות של ילידים ממקומות שונים בעולם‪ .‬ריפוי הוא מושג המתאר דבר נרחב‪ .‬אם מדברים על ריפוי הישות האנושית‪,‬‬ מטרת הריפוי היא לעורר את הישות האנושית לטבע האמיתי שלו‪/‬שלה‪ ,‬ולפתח מודעות פנימית‪ ,‬השתקפות ואחריות‬ ‫כלפי הטבע והקהילה‪ .‬בד בבד עם הגישה שצריך להעצים את המטופל לעזור לו לעורר את כוחות הריפוי הטבעיים שלו‬ ‫ולהפוך כוחות אלו לזמינים בכול עת שהמטופל בוחר בכך‪ ,‬אני חושב שאחריותו של מטפל היא גם לעזור בריפוי ברבדים‬ ‫אנרגטיים עמוקים שלא זמינים למטופל‪ ,‬בדיוק כמו השמאן כך גם הפסיכותרפיסט צריך לדעת להרחיב את גבולותיו ואם‬ צריך אז להתעמת עם שדים מפחידים או לצאת למסעות מעבר לגבולות התודעה‪ ,‬ע"מ לטפל במקור הבעיה ולא דווקא‬ ‫בסממנים הפיזיים היום יומיים‪ .‬ההבנה שהמציאות הפיזית היא לא כל התמונה‪ ,‬מחייבת את המטפל לצאת מהעולם‬ הטיפולי כפי שעוצב ע"י התפיסה המערבית‪ ,‬ולחקור ולגלות את הטבע האנושי ע"פ מסורות עתיקות כפי שנלמדו במשך‬ ‫אלפי שנים‪.‬‬
‫למעשה היה חשוב לי לכתוב את המאמר ‪ ,‬כי דרך השמאניזם הגעתי להילינג ופסיכותרפיה‪ .‬המסעות השמאנים והלימוד‬ שקיבלתי מאותם מרפאים שפגשתי בדרכי‪, ‬הפגיש אותי עם תכנים מהביוגרפיה שלי‪ ,‬עם דפוסים שדרכן התנהלתי‬ במשך חיי‪ ,‬עם רגשות חבויים‪ ,‬כאבים וזיכרונות מודחקים‪ .‬ההבנה שבתוכי יש עולם ומלואו ומרחבים אינסופים ובכל אחד‬ ‫מאיתנו יש עולם אחר השונה מעולמו של האחר וסביבנו יש עולם שבנוי מאינסוף רבדים‪ ,‬הביאה אותי לעולם‬ ‫הפסיכותרפואיטי‪.‬ הפסיכותרפיסט עוזר בריפוי נפש האדם‪ ,‬אך האדם עדיין מהווה חלקיק קטן מההבנה הכוללת של‬ ‫החיים והאמת המוחלטת והסופית היא אלפי שנות אור מאיתנו ‪.‬‬
‫אין הכוונה להחליף מסורת בת אלפי שנים במקצוע שהוא חדש יחסית במערב‪ ,‬אך ניסיון מאמר זה הוא להראות‬ ‫שהפסיכותרפיסט ההוליסטי נוגע בתחומים רבים שבהם השמאן המסורתי עוסק‪ .‬תיפקודו של הפסיכותרפיסט יכולה‬ ‫להשתפר ולהתעצם ע"י לימוד של טכניקות שמאניות‪ .‬כבר היום הפסיכותרפיה הטרנספרסונלית מגשרת ברמה חלקית‬ בין שתי העולמות‪ ,‬אך עדיין השמאניזם במערב הוא עוד מוצר עטוף בצלופן שנמכר להמונים‪ .‬בעידן הנוכחי ובעתיד לבוא‪,‬‬ עם כל התחלואים של החברה האנושית‪ ,‬ישנו צורך ותיתכן התפתחות לעבר סוג חדש של מרפא‪ ,‬שייתן מענה פיזי‪,‬‬ ‫פסיכולוגי ורוחני כאחד‪ ,‬שיפגיש את האדם עם טבעו האמיתי‪ ,‬מרפא שיסתכל על הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר תוך‬ ‫כדי התייחסות לרפוי האינדיבידואל‪ ,‬הקהילה והסביבה ואף ירחיק לכת להבנה כוללת של היקום ‪.‬‬

‫הערות‬

‫• הנושא הוא גדול והמאמר משקף רק את תמציתו הקטן של הנושא הרחב‪ .‬לעניות דעתי המאמר הוא מעין מבוא‬ ‫מתומצת שיכול לשמש כבסיס לכתיבה רחבה יותר‪.‬‬
‫• לא כל הדברים שכתבתי מבוססים על מקורות מוסמכים ‪ ,‬הרבה מהדברים הכתובים מבוססים על החוויה האישית שלי‪.‬‬

‫ביבליוגרפיה‬

‫• שאמאניזם – ויקיפדיה‬
‫• ‪wikipedia – Shamanism‬‬
‫• שערי תקווה ושערי אימה – נחום מגד‬
‫• ‪Story Telling and Healing by Heinz Insu Fenkl‬‬
‫• משנתו של דון חואן‬
‫• ‪by Dr.Hank Wesselman, P.h.D Encounters on the Shaman's Path‬‬
‫• ‪André Toral – Tapirapé‬‬