‫פריון ופוריות בראי הפסיכותרפיה ההוליסטית‬

מבוא‬

‫כבר בראשיתה של האנושות‪ ,‬מרפאים מסורתיים ושאמאנים השתמשו בטקסים‪ ,‬ריקודים‪ ,‬צמחי מרפא‪,‬‬ ‫טראנס ובעוד טכניקות רבות ומגוונות‪ ,‬בניסיון לשפר את יכולת הפוריות של יחידים או של חברי השבט‬ כולו‪ .‬כיום עומדת הרפואה המערבית והרפואה ההוליסטית לרשותם של אלה המתקשים להביא ילדים‬ לעולם‪ .‬בסדרת מאמרים זו אנסה לתאר מנקודת מבט הוליסטית של גוף ונפש את ההיבטים‬ הפסיכולוגיים‪-‬רגשיים של בעיות הפריון‪ .‬כמו כן אתייחס לביטויים הרגשיים של אי‪-‬פריון‪ ,‬ולהשפעתם על‬ ‫יכולתיהם של האישה‪ ,‬הגבר והזוג להתמודד עם הקשיים ולצמוח מתוכם‪ .‬המאמרים אינם מתייחסים‬ ‫לאספקטים רפואיים הקשורים לנושא הפוריות אלא מתמקדים בהצגת האספקטים הרגשיים הקשורים‬ ‫לנושא והדרכים שפיתחתי כדי לתמוך בנשים‪ ,‬בגברים ובזוגות במסעם להיות הורים‪.‬‬

‫פוריות ופריון‬

‫בספרות הרפואית‪ ,‬אי‪-‬פריון מוגדר כחוסר היכולת להרות אחרי לפחות שנה של קיום יחסי מין סדירים‬ ‫ללא אמצעי הגנה‪ .‬ואכן הרופאים מנחים אישה שרוצה להרות לנסות קודם כל במשך שנה שלמה לפני‬ ‫תחילת הטיפול הרפואי‪ .‬אך פרק זמן זה יכול להוות בעיה כאשר האישה מרגישה שמשהו לא בסדר‬ ‫ורוצה להתחיל את הטיפול מיידית‪.‬‬
‫ההגדרה הרפואית של פוריות היא היכולת להרות וללדת באשה‪ ,‬והיכולת של הגבר להכניס אישה‬ ‫להריון‪ .‬אולם מהי אותה היכולת? האם זאת יכולת פיזית (כלומר איברי רבייה בריאים המבטיחים ילודה)‪,‬‬ ‫יכולת מנטאלית ("זה הכול בראש)‪ ,‬יכולת רגשית או יכולת אחרת? איך בעצם משיגים את אותה יכולת?‬ ‫האם יכולת הבאת ילדים היא באמת פרמטר המצביע על פוריות של אישה או של גבר‪ ,‬או שישנם גם‬ פרמטרים אחרים? האם יכול להיות שהמושגים פוריות ואי‪-‬פוריות משקפים משהו גדול יותר הקשור‬ ‫לחיים עצמם‪ ,‬לעוצמות הקיימות בנו‪ ,‬למקום המאוזן‪ ,‬הבריא והרגוע שנמצא בתוכנו? כדי לענות על‬ ‫שאלות אלה ואחרות‪ ,‬נבחן את ההגדרות המילוניות (‪:(Babylon Hebrew Thesaurus‬‬
‫"פוריות ‪ -‬פריון‪ ,‬מתן פרי‪ ,‬הנבת פרי‪ ,‬יכולת להעמיד צאצאים‪ ,‬כושר ההתרבות‪ ,‬כוח יצירה רב‪ ,‬יצירתיות‪".‬‬
‫"פריון ‪ -‬תנובה‪ ,‬ברכה‪ ,‬יעילות‪ ,‬כושר ייצור‪ ,‬יצרנות‪ ,‬תועלת‪ ,‬פרודוקטיביות‪ ,‬נשיאת פרי‪ ,‬פוריות‪,‬‬ ‫התרבות‪".‬‬

‫מתוך ההגדרות הללו ניתן לראות כי ישנו קשר בין הבאת ילדים לעולם לבין יצירתיות‪ ,‬חיות‪ ,‬וויטאליות‪,‬‬ ‫ברכה‪ ,‬עשיה‪ ,‬פרודוקטיביות ויעילות‪.‬‬

‫הרבה מיתוסים מוטעים רווחים לגבי הסיבות והפתרונות לאי‪-‬פריון‪ .‬למשל‪ ,‬טעות נפוצה היא שחוסר‬ פוריות קורה לעתים רחוקות‪ .‬מיתוסים רבים נוגעים להיבטים הפיזיים של אי‪-‬הפוריות‪ ,‬כמו למשל היותה‬ מצב בלתי הפיך‪ ,‬או שהיא נגרמת ממחלת מין‪ ,‬או שהיא "בעייה של נשים"‪ ,‬או שהזוג משתמש בתנוחות‬ ‫לא נכונות בקיום יחסי המין‪ ,‬וכהנה וכהנה‪ .‬מיתוסים נפוצים נוספים‪ ,‬מצביעים על כך שאי‪-‬פוריות נגרמת‬ ‫מבעיות פסיכולוגיות‪ ,‬למשל יש שיגידו ש "זה הכול בראש"‪",‬אם את רוצה להיכנס להריון אז צאי‬ ‫לחופשה" ואפילו שאימוץ הוא הריפוי הטוב ביותר לאי‪-‬פוריות‪.

‬‬ ‫לאמיתו של דבר אי‪-‬הפריון יכול להיות קשור לאישה‪ ,‬לגבר או לבעיה משולבת של שניהם‪ ,‬ובמקרים‬ ‫רבים לא נמצא לו הסבר במונחים מדעיים‪ .‬בכדי להתקדם אל מעבר למיתוסים ולהסברים המדעיים אל‬ ‫מקום של ריפוי ומרחב פורה‪ ,‬עצם ההגדרה של אי‪-‬פוריות ופוריות צריכה להיחקר על ידי האדם עצמו‪,‬‬ ‫כלומר‪ ,‬השאלה שצריכה להישאל היא‪" :‬מהי פוריות או חוסר פוריות בשבילי?"‪ .‬ברוב המקרים המושג‬ פוריות קשור לא רק לאי מסוגלות להביא ילדים לעולם‪ ,‬אלא להיבטים רחבים יותר בחיינו‪ .‬פוריות‬ ‫משפיעה על האופן שבו אנחנו מרגישים עם עצמנו‪ ,‬על מערכות היחסים שלנו ועל פרספקטיבת החיים‬ ‫כולה‪.‬‬

‫אחת השאלות שאני שואל מטופלים היא‪ ,‬האם המציאות הפנימית והחיצונית פוגשות אצלם זו את זו‬ ‫ויוצרות אהבה‪ ,‬זוגיות‪ ,‬קריירה וכדומה? כל אספקט כזה משקף פוריות מול אי‪-‬פוריות בחיים‪ .‬בספרה של‬ ‫ד"ר כריסטיאן נורת'רופ ‪" -‬גופה של אישה‪ ,‬תבונתה של אישה"‪ ,‬היא כותבת כי לא ניתן לצמצם את נושא‬ ‫אי‪-‬הפריון לדיון רפואי בלבד‪ .‬הנושא מורכב מאוד ומכיל גורמים גופניים‪ ,‬רגשיים ונפשיים‪ .‬אם בעבר ניסו‬ ‫לעשות הפרדה בין גוף לנפש‪ ,‬היום המצב השתנה‪ .‬הטיפול הקונבנציונאלי הרפואי מתייחס לגוף כאל‬ ‫מכונה הורמונלית ולא לוקח בחשבון היבטי חיים אחרים שיש להם ביטויים גופניים והורמונליים‪ .‬הזוגות‬ ‫שיזכו להצלחה בהתעברות או בריפוי יחסיהם עם הפריון‪ ,‬הם אלה שבנוסף להיבטים האחרים של הפריון‬ יבדקו גם את הקשר בין גוף לבין נפש‪.‬‬

‫התמודדות רגשית עם טיפולי פוריות וקשיי פריון‬

‫ישנה דעה רווחת הגורסת שכאשר ומתי שרוצים‪ ,‬אפשר בקלות להביא ילדים לעולם‪ .‬אך כשנכנסים‬ ‫לדקויות של התהליך‪ ,‬מבינים שהרבה דברים עלולים להשתבש בדרך‪ .‬להיכנס להריון ולהביא חיים‬ ‫חדשים לעולם זה בכלל לא דבר פשוט ומובן מאליו‪ .‬בכדי שהדבר יתממש‪ ,‬עשרות תנאים צריכים‬ ‫להתקיים בעת ובעונה אחת‪. ‬כאשר ישנם קשיים בכניסה להריון‪ ,‬הכאב והאובדן יכולים להיות עצומים‪,‬‬ ולא במפתיע‪ ,‬לקשיי פוריות יכולה להיות השפעה הרסנית על חיי הפרט וחיי הזוגיות‪ .‬מלבד השפעה‬ ישירה על האינדיבידואל ועל מערכת היחסים‪ ,‬התופעה מתפרשת על פני תחומים רבים אחרים‪:‬‬ ביולוגיים‪ ,‬רגשיים‪ ,‬פיסיים‪ ,‬חברתיים‪ ,‬כלכליים ונפשיים‪ .‬הקושי להיכנס להריון מתעצם כתוצאה‬ מהשפעות פנימיות וחיצוניות‪ :‬שאיפתם של בני הזוג לילד ולמשפחה‪ ,‬השפעת החברה והסביבה‪ ,‬ניסיון‬ ‫העבר‪ ,‬ההיסטוריה המשפחתית‪,‬ מערכות היחסים בעבר ובהווה‪ ,‬אמונות‪ ,‬מסורת ותרבות‪ ,‬וכמובן‬ ‫ההתייחסות האינדיבידואלית וההתייחסות של כל אחד מבני הזוג לבעיות פוריות‪ .‬עם ההחלטה על‬ ‫התחלת טיפולי פוריות‪ ,‬מתחיל לו תהליך של בדיקות רפואיות לפי לוח זמנים מוגדר‪ ,‬שמוסיף לחץ ומעלה‬ ‫את סף הרגישות של בני הזוג‪.‬‬

‫לפעמים האבחון יצביע על בעיות פוריות אצל אחד מבני הזוג‪ ,‬אך במקרים רבים האבחון יכנס לקטגוריה‬ ‫של "בעיות פוריות בלתי‪-‬מוסברות"‪ .‬הפתרון הרפואי הוא לפעמים מהיר אך במקרים אחרים הבעיה‬ ‫תהפוך למשבר חיים משמעותי‪ .‬מי שלא חווה זאת לא יכול להבין את הקושי‪ ,‬המצוקה והכאב‪ .‬למעשה‪,‬ ‫נשים רבות טוענות כי זו החוויה הקשה ביותר שעברו בחייהן‪ .‬חלק גדול מהאנשים אשר מגיעים לטיפול‬ ‫מרגישים שנכשלו בדבר בסיסי וטבעי שרבים אחרים מצליחים בו ללא מאמץ‪.‬ המציאות שלהם מתעצבת‬ סביב קשיי הפוריות‪ ,‬עד כדי כך שהם חווים את עצמם ואת המציאות באופן שלילי‪ .‬ההבדל בין גבר לבין‬ אישה‪ ,‬ללא קשר לסיבת חוסר הפוריות‪ ,‬הוא בהשפעה השונה על כל אחד מהצדדים‪ .‬לרוב‪ ,‬בני זוג‬ ‫שעוברים טיפולי פוריות חווים תחושות של חרדה‪ ,‬עצב‪ ,‬דיכאון‪ ,‬כישלון‪ ,‬אי ודאות‪ ,‬ואיום על עתיד היחסים‬ ‫ביניהם‪ .‬נשים יחוו טלטלות רגשיות‪ ,‬פגיעה בהערכה העצמית ובדימוי הגוף ותחושות אשמה‪ .‬גברים יחוו‬ ‫פגיעה בגבריות‪ .‬אלה הם תיאורים כלליים בלבד‪ ,‬אולם במאמרים הבאים אתייחס לנושא המיגדר ואנסה‬ ‫לתאר את החוויה הרגשית הייחודית העוברת על כל אחד מבני הזוג‪.‬‬

‫על הדרכים של הפסיכותרפיה ההוליסטית לטיפול בבעיות פריון‬

‫הפסיכותרפיה בכללותה מתמקדת בטיפול במשברים‪ ,‬הפרעות ובמצוקות נפשיות באמצעים פסיכולוגיים‪.‬‬ לעומת זאת הפסיכותרפיה ההוליסטית מתייחסת לריפוי בדרך הוליסטית‪ ,‬כלומר ריפוי שלם (‪(Whole‬‬ ‫לגוף ולנפש‪ .‬הפסיכותרפיה ההוליסטית מרפאה דרך תפיסת האדם השלם את גופו‪ ,‬נפשו ורוחו‪ .‬גישה‬ טיפולית זו יוצאת מתוך הנחת יסוד שפגיעה במצבו הבריאותי של האדם נובעת מפגיעה באחד משלושת‬ ‫אלה או בכולם יחד‪ ,‬שהרי הם מצויים ביחסי גומלין כל הזמן (באופן מודע או בלתי מודע)‪ .‬הפסיכותרפיה‬ ההוליסטית מטפלת בכל הרבדים באופן שווה‪ :‬הרובד הפיזי‪ ,‬הרובד המנטאלי והרובד הרוחני‪-‬אנרגטי‪.‬‬ אם נבחן את הקשר בין הרבדים‪ ,‬נמצא השפעה של המחשבות על הרגשות והשפעה של המערכת‬ האנרגטית על כל הרבדים‪.‬‬

‫הכלי העיקרי של הפסיכותרפיה הקונבנציונאלית הוא השיח הטיפולי (כלומר המילים)‪ .‬הגישה‬ ‫ההוליסטית משתמשת בכלים נוספים מתחומי הגוף‪ ,‬הנפש והרוח‪ ,‬כמו הילינג‪ ,‬דמיון מודרך‪ ,‬שימוש‬ בתרגילי נשימה‪ ,‬תנועה‪ ,‬קול‪ ,‬צבע‪ ,‬התבוננות ומדיטציה‪ .‬השימוש בכלים אלה נועד להשיג שתי מטרות‬ עיקריות‪ :‬האחת‪ ,‬להגיע אל שורשי הבעיה המצויים ברמה הלא מודעת ולעלות אותם למודעות‪ .‬המטרה‬ ‫השנייה היא הקניית כלים להתמודדות עם מצבי מתח וקונפליקטים פנימיים‪ ,‬שמירה ותחזוקה של אורח‬ ‫חיים בריא‪ ,‬וכל זאת תוך שימת דגש על הגשמה עצמית והתפתחות אישית‪.‬‬

‫בספרה "גופה של אישה‪ ,‬תבונתה של אישה"‪ ,‬ד"ר כריסטיאן נורת'רופ כותבת שלרגשות ולמחשבות יש‬ ‫השפעות עמוקות עלינו‪ ,‬מכיוון שהם קשורים לגופינו באמצעות מערכת החיסון‪ ,‬המערכות ההורמונליות‬ ומערכות העצבים‪ .‬לכל הרגשות‪ ,‬גם אלה המודחקים ושאינם מבוטאים‪ ,‬יש השפעות על הגוף‪ .‬רגשות‬ שאין להם ביטוי נוטים 'להישאר' בגוף כמו פצצות זמן מתקתקות‪ .‬אלה הן מחלות בתקופת דגירה‪ .‬אנסה‬ ‫להסביר זאת בהתייחסות לגישת הגוף‪-‬נפש‪ :‬אם נתמקד ברמה הלא מודעת‪ ,‬הגוף הוא מעין "מכשיר‬ הקלטה"‪ ,‬המקליט את חוויות החיים‪ .‬הוא שומר ברמה התאית כל חוויה שאי פעם חווינו‪ ,‬וכמובן גם את‬ הרגשות הקשורים לאותה חוויה‪.‬‬

‫באופן מעשי‪ ,‬אולי לא נזכור אירוע מסויים או את הרגשות שחווינו כלפי אדם זה או אחר‪ ,‬אבל הגוף‬ ‫"זוכר" את התגובות הרגשיות שלנו‪ ,‬ואלה יכולות פתאום לצוף בצורה של בעיות גופניות כאלה ואחרות‬ (כגון קשיי פוריות)‪ .‬חשוב לזכור‪ ,‬שאין פה עניין של אשמה‪ ,‬עונש או "שיעור"‪ ,‬אלא התעוררות של‬ ‫מודעות לאינטליגנציה טבעית מולדת ויכולת הריפוי הטבעית של כל אחד מאיתנו‪.‬‬ ‫אותה אינטליגנציה שיצרה את הגוף על כל תהליכיו המורכבים ושגורמת לליבנו לפעום מבלי התערבותנו‪,‬‬ ‫היא גם זו שיכולה לרפא את הגוף‪ .‬מחשבות הנתפסות כשליליות‪ ,‬גורמות לגוף לשחרר כימיקלים שיגרמו‬ ‫לרגש הניתפס כשלילי להתעורר‪ .‬אלה יובילו למחשבות שליליות נוספות‪,‬ וחוזר חלילה‪ .‬לעומת זאת‬ רגשות כגון תיקווה‪ ,‬אמון ואמונה יהוו תועלת לגוף ולנפש‪ .‬לכן‪ ,‬הדבר הראשון החשוב בתחום הפוריות‬הוא יצירת שפה חדשה‪ .‬אין תווית מזיקה יותר מן התווית‪" :‬הוא עקר"‪" ,‬היא לא פורייה"‪",‬הוא לא מסוגל‬ ‫להכניס אותה להריון"‪" ,‬היא לא יכולה להביא ילדים לעולם"‪.‬‬

‫לא רק שתוויות כאלו פוגעות בלב ליבו של הכאב‪ ,‬אלא שהן גם גורמות לפגיעה בדימוי העצמי ובהערכה‬ ‫העצמית‪ ,‬מעכבות את הריפוי‪ ,‬ומעצימות תהליך של עונש ואשמה‪ .‬תוויות אלו גורמת לאנשים להרגיש‬ פגומים ואשמים במצבם‪ ,‬וכך נוצר מעגל קסמים שרק מחריף את הבעיה‪ .‬נסו כעת‪ ,‬בזמן שאתם קוראים‬
‫את המאמר להגיד לעצמכם את המילים‪" :‬אני לא פורייה" או "אני עקר" בקול רם (או שתכתבו אותן)‪.‬‬ בדקו את עצמכם‪ :‬אילו מחשבות עולות? האם יש תחושות חדשות בגוף? שימו לב לרגשות שמעוררות‬ ‫המלים‪ .‬עכשיו חשבו על המילים "אני פורייה" או "אני פורה" – איך זה מרגיש עכשיו? האם יש הבדל?‬ ‫האם מתעוררות מחשבות שונות? רגשות אחרים?‬

המחשבה על "חוסר פוריות" מתקשרת בדמיוני עם אדמה צחיחה ויבשה שאינה נושאת פרי‪ .‬איך בכלל‬ ניתן להצמיח פרי במקום שכזה? לכן‪ ,‬בשלב ראשון‪ ,‬במקום המשפט "אני עקר" או "אני לא יכולה להביא‬ ‫ילדים"‪ ,‬נחליף זאת למשפט‪" :‬אני אדם חושני‪ ,‬מיני ופורה עם הרבה אהבה ויכולת לתת לאחרים ולקבל‬ ‫לעצמי"‪ .‬איך זה מרגיש עכשיו? האם אתם חשים בהבדל? אילו מחשבות ורגשות מתעוררים אצלכם‬ ‫כעת?‬

הפנמת הרגשות הנלווים לשינוי בשפה יעזרו לשינוי התפיסה העצמית‪ .‬חשוב להבין‪ :‬השינוי אינו מתחולל‬ ‫בין לילה‪ ,‬אלא מדובר בתהליך מתמשך‪ .‬המטרה של כל הליך טיפולי הוליסטי הקשור לפוריות‪ ,‬היא לסייע‬ ‫ביצירת חיים חדשים‪ ,‬שמחה ושפע‪ .‬המטרה מתמקדת בזוג האוהבים זו את זה וזה את זו‪ ,‬ורוצים לממש‬ ‫את אהבתם על ידי הרחבת המשפחה‪.‬‬

‫כאן ובמאמרים הבאים אשתמש במונח "קשיי פוריות" )או חוסר פוריות( כי זה המונח המקובל שבו‬ מגדירים זוגות המנסים להיכנס להריון במשך שנה (או חצי שנה‪ , ‬תלוי בגיל) ואינם מצליחים‪ .‬אך במהלך‬ ‫הטיפול אני מתמקד במילים המעצימות את המחשבה הפורייה בכל תחומי החיים‪.‬‬

בספר שפת הפוריות (‪ ,(Niravi B. Payne‬נכתב שהפוריות במובן האמיתי ביותר שלה‪ ,‬משקפת מערכת‬ יחסים המבוססת על חיוניות‪ ,‬חיות וויטאליות עם עצמך והעולם‪ ,‬בין אם הדבר נתפס באופן מודע או‬ ‫שאינו מודע‪ .‬כשהאישה נהנית מחייה וחיה אותם באופן חיוני‪ ,‬מפסיקה לשפוט את עצמה או להשוות את‬ ‫עצמה לאחרים‪ ,‬מקבלת את עצמה כפי שהיא ומתמודדת עם לחץ בצורה בריאה ‪ -‬הגוף קוצר את‬ ‫הפירות‪.‬‬

במהלך הטיפול אנסה לבדוק אצל המטופל היכן יש פוריות בכל תחומי החיים שלו‪ :‬זוגיות‪ ,‬משפחה‪,‬‬ ‫עבודה ופנאי‪ .‬אין פה בהכרח מבחן של הצלחה במובן המקובל‪.‬ הגישה להריון היא לא דרך התייחסות‬ כאל מירוץ או הספק‪ ,‬אלא יותר בכיוון של ריפוי דרך הקשבה‪ ,‬הכלה‪ ,‬תמיכה‪ .‬לאפשר ולעזור למטופל‬ לזהות את רצונותיו האמיתיים‪ ,‬להתחבר לקצב הפנימי שלו ולעבד את הפחדים והכעסים‪ ,‬בעזרת עבודה‬ עם כלים כגון הילינג אנרגטי‪ ,‬חיבור לתחושות גוף באמצעות נשימה‪ ,‬מדיטציה ודמיון מודרך‪ .‬יחד אנחנו‬ עובדים על הרפיה ועל נשימה‪ ,‬כדי לנסות ליצור שקט פנימי ודימוי עצמי חיובי‪ .‬הקשבה לצרכים מבלי‬ ‫לנסות לתקן‪ ,‬יוצרת אמון והיא המפתח לעורר את כוחות הריפוי הטבעיים הטמונים באדם‪.‬‬

‫ביבליוגרפיה‬

Christiane Northrup,Women's Bodies,Women's Wisdom

Amanda Wallace, The Mind/Body Approach for Fertility

Jo Perkins, The psychological impact of infertility

Niravi B. Payne, The Language of Fertility: The Revolutionary Mind-Body Program for

Conscious Conception

Babylon Hebrew Thesaurus

www.morisoz.com – 052-6713540 – ‫מוריס עוז‬
‫ בוגר‬.‫ דמיון מודרך ופסיכותרפיה‬,‫ באמצעות הילינג‬,‫רוח‬-‫נפש‬-‫ העצמה ומודעות דרך עבודת גוף‬,‫מלווה תהליכי ריפוי‬ ‫ חבר בצוות ההוראה במכללת רידמן במסלול פסיכותרפיה‬.‫רידמן בהילינג אנרגטי עם התמחות בתחום הפוריות‬ ‫הוליסטית.‬