פילוסופיות חיים מאת מאיר קוזארי

פילוסופיות חיים מהוות מערכות ערכים‪ ,‬אמונות‪ ,‬ועמדות המיועדות להבין את‬ החיים ולפתור את הבעיות המוצבות לפני האדם‪.‬ ‫בשנת ‪ ,1900‬המתמטיקאי דוד הילברט (Hilbert) ‬הציג בהרצאתו בפריס עשר‬ בעיות המחכות לפתרון‪ .‬אחר כך‪ ,‬הוא הרחיב את היריעה ל ‪ 23 -‬בעיות ונתן דחיפה ואתגר‬ לחיפוש הפתרונות‪ .‬אך לאחר יותר ממאה שנות מחקר התברר שלא לכול הבעיות הנ"ל יש‬ ‫פיתרון‪.‬‬

בדומה‪ ,‬גם לפסיכולוגים מותר לשאול מה הן הבעיות שעומדות לפני האדם במהלך ‫החיים‪ .‬אפשר באופן מיידי לציין כמה מהן‪ :‬מצבי אי‪-‬וודאות‪ ,‬קונפליקטים פנימיים‪ ,‬קושי‬ ‫לשכנע את האחר‪ ,‬מוות קרב ובא‪. ‬אך מעניין גם לשאול האם מאחורי כל מגוון המופעים‬ הבעייתיים לא עומד מספר גורמים מצומצם‪ .‬אני משער שגורמי העניין העיקריים הם ‫המוטיבציות‪ .‬הן פועלות דרך נוירוטרנסמיטרים‪ ,‬הורמונים‪ ,‬וחומרים כימיים אחרים והן‬ ‫מסבות לנו לחץ‪ ,‬עונג‪ ,‬כאב‪ ,‬או תסכול‪ ,‬ובסופו של דבר אמורות לדחוף אותנו לשרוד‪,‬‬ ‫למצוא מקום בעולם‪ ,‬ולגדל את הדור הבא‪.‬‬

‫בתחילת דרכה של הפסיכואנליזה‪ ,‬חשבו על שתי מוטיבציות בסיסיות – זו של‬ דחפים וזו של הישרדות‪ ,‬כשהמוטיבציה הליבידינלית היא העיקרית והיא הבעייתית בין‬ ‫השתים‪ .‬בהמשך‪ ,‬התגלו גם מוטיבציות חשובות נוספות‪ ,‬ופסיכולוגים רבים כגון אברהם‬ ‫מאסלו‪ ,‬פרד פיינה‪ ,‬פינחס נוי‪ ,‬ג'וזף ליכטנברג ואחרים ציינו מגוון רחב של מוטיבציות‬
‫בסיסיות‪.‬ ‫כך‪ ,‬פסיכולוג הילדים (‪ Lichtenberg (1‬מתאר חמש מהן‪:‬‬

‫‪"The five motivational systems are:‬‬
‫‪(1) the need for psychological regulation of physiological requirements,‬‬
‫‪(2) the need for attachment and affiliation,‬‬
‫‪(3) the need for exploration and assertion,‬‬
‫‪(4) the need to react aversively through antagonism or withdrawal, and‬‬
‫"‪(5) the need for sensual enjoyment and sexual excitement.‬‬</p/>

‫בפסיכואנליזה‪ ,‬התגלו עד כה ארבעה סוגי המוטיבציות ‪ -‬של הדחפים‪ ,‬של האגו‪ ,‬של יחסי‬ ‫האובייקט‪ ,‬ושל העצמי‪.‬‬ ‫אני מניח שאפשר למפות (לתרגם) מוטיבציות של ילדות למערכת מוטיבציות‬ פסיכואנליטיות‪ .‬גם ברשימה של צורכי העצמי ‪ :‬ל‪-‬‬
‫– ‪Idealizing, mirroring, alter ego, efficacy‬‬
‫אפשר לראות את הפיתוחים של המוטיבציות הבסיסיות‪ ,‬להוציא את מוטיבציית הליבידו‪.‬‬ ‫אך המוטיבציות הבסיסיות מהוות רק את הנטיות הראשוניות של האדם‪ .‬הן מהוות ‫את הפוטנציאלים שבנסיבות קונקרטיות נהפכות לערכים ועמדות‪.‬‬

‫בהיתקלות עם בעיות החיים‪ ,‬הפרט עלול להתלבט לפני קבלת החלטות גורליות‬ ‫וזקוק לעזרתם של הורים ומטפלים‪ ,‬זקוק לדוגמא לאישור‪ ,‬ולהדרכה‪ .‬אך ההחלטות‬ ‫הסופיות נשארות באחריותו‪.‬‬ בנסיבות מסוימות‪ ,‬הפיכת המוטיבציות הבסיסיות לערכים ועמדות יכולה ללכת‬ ‫לכיוון פתולוגי‪ ,‬או אנטיסוציאלי‪:‬‬
‫כך‪ ,‬ליבידו יכול לגרום לאנשים להיות אנסים או סוטים מסוג זה או אחר‪ .‬הדחף יכול‬ ‫לאמלל אפילו אנשים סופר נורמטיביים‪ .‬למשל‪ ,‬בסיפורו של סומרסט מוהם (‪Somerset‬‬ ‫‪" ( Mohem‬גשם" מדובר בכומר המנסה להפוך זונה לנוצרייה כשרה‪ ,‬אך הוא חוטא‬ בעצמו ומתאבד‪ .‬ישנם גם הרבה אנשים שמתכחשים למין‪ ,‬לטובת רוח האלוהים הנושפת‬ ‫במנזרים‪.‬‬
‫בתחום יחסי אנוש‪ ,‬ישנם כאלה שמעדיפים כלבים על אנשים‪ ,‬נעשים מיזנתרופים‪,‬‬ ‫או חושדים בכולם‪.‬‬
‫בתחום המוטיבציות של האגו‪ ,‬אנשים עלולים לעסוק בפשע מאורגן או ברמאות‪,‬‬ ‫או להיות נגועים בשחיתות‪ ,‬והכול בכדי להשיג עוד ועוד כסף‪ ,‬באשליה המתוקה שהעושר‬ ‫קונה את האושר‪.‬‬
‫בתחום המוטיבציות של העצמי אנו עדים להתפרצויות זעם נרקיסיסטי ההורג את‬ ‫הזולת ולפעמים גם את הזועם עצמו‪ .‬בנוסף‪ ,‬אנו גם עדים להרחבת העצמי הקבוצתי על ידי‬ ‫פנאטים דתיים או לאומניים‪ ,‬או כובשים למיניהם‪.‬‬
‫לכן בטיפול לא מספיק לתמוך באינדיווידואליות ובאותנטיות של מטופלים אלא‬ ‫לתמוך בכיוונים הומניסטיים בפיתוח המוטיבציות הבסיסיות‪ .‬האדם לא רע ולא טוב‬
‫מנעוריו‪ ,‬אלא יכול להיות כזה או אחר לפי השפעת הסביבה ולפי בחירותיו‪.‬‬
‫חוויות העצמי עומדות בתווך בין מוטיבציות בסיסיות לבין ערכים ועמדות‪ .‬הן‬ ‫נוגעות בשאלות החשובות לעצמי‪ ,‬מלוות באמוציות חזקות ודורשות פיתרון‪.‬‬
‫במסורת הפסיכואנליטית סומנו מזמן דפוסי התקשורת בין האם והילד והקומפלקס‬ ‫האדיפאלי כמצבים המכוננים בהתפתחות הילד‪ .‬עם זאת‪ ,‬קיים מגוון רחב של מצבים‬
‫שיכולים להשפיע על אישיות האדם‪.‬‬
‫כך‪ ,‬הסופר לב טולסטוי‪ ,‬בהיותו ילד בן שש‪ ,‬הובא להיפרד מאימו המתה‪.‬‬ ‫הסיטואציה זעזעה אותו‪ .‬הוא לא היה יכול להבין את עובדת המוות‪ .‬הוא ברח מהחדר וברח‬
‫מהמוות‪ .‬לקח לו ארבעים שנה עד שכתב את הסיפור "מותו של איוואן אילייץ'"‪ ,‬בו הוא‬ מתאר את קבלת המוות כחלק מהחיים‪.‬‬
‫אלברט איינשטיין‪ ,‬בהיותו ילד כבן חמש‪ ,‬קיבל במתנה מצפן‪ .‬תופעת סיבוב החץ‬ ‫בשדה מגנטי כל כך הדהימה אותו עד שבמשך כל חייו ניסה לגלות סודות של שדות של‬
‫אנרגיה שונים‪.‬‬
‫הפילוסוף ז'אן ז'ק רוסו סיפר ב"הווידויים" על מיקרה שקרה לו בגיל שמונה‪ :‬הוא‬ ‫ובן דודו התחנכו בביתם של אחים למברסיירס‪ .‬האחות הייתה כבת שלושים וז'אן ז'ק חיבב‬ ‫אותה‪ .‬לפעמים היא הענישה ילדים על ידי מכות קלות בטוסיק כמו שמענישים תינוקות‪.‬‬ ‫מעשיה גרמו לו להתרגשות ארוטית רבה‪ .‬מכאן ואילך‪ ,‬כל חייו הוא חיפש נשים שיספקו‬ ‫לו חוויה מרגשת שכזאת‪.‬‬

‫הסופר אומברטו אקו (‪ ( Umberto Eco‬מתאר בספרו "mysterious flames of queen‬‬ ‪ "Laura‬את המקרה של אדם כבן שישים שעבר שבץ מוחי אשר בעקבותיו נפגע אצלו ה‪-‬‬ ‫‪ episodic memory‬של חוויות העצמי‪ .‬החולה נדרש למאמצי בילוש אחרי עברו כדי‬ לגלות התהוות העצמי שלו ובמי הוא היה מאוהב‪.‬‬

‫הסופר עמוס עוז מספר ב"סיפור על אהבה וחושך" (‪ (3‬כיצד הסתיימה ה"קריירה"‬ הרביזיוניסטית שלו בהיותו ילד בכיתה "ה"‪ .‬לעתים‪ ,‬הסבא אלכסנדר היה מוזמן לאסיפות‬ תנועת החרות‪ .‬פעם הוא לקח איתו את הנכד עמוס לעצרת לשמוע את נאום של בגין‪ .‬הם‬ ‫ישבו בשורה השלישית המיועדת למכובדים‪ .‬בגין דיבר על הצטיידות נשק (זיון) של‬ מדינות ערב‪ .‬הילד הבין את המילה זיון בצורה אחרת והתחיל לצחוק‪ .‬הוא גרם בושה לסבו‬ ‫וקיבל ממנו מכות נמרצות‪ .‬האירוע השאיר רושם עמוק בנפשו של ילד‪" .‬שוב לא חזרתי‬ ‫אף פעם אחת בחיי עד כה להיטמע בשמחה ובששון בתוך המון מתלהם או להיות פרודה‬ ‫עיוורת ומאושרת בתוך גוף על‪-‬אנושי ענק‪ .‬להפך‪ :‬פיתחתי לי חרדת המון‪ ,‬פוביה מובהקת‪,‬‬ ‫הגורמת לי לרצות להימלט תמיד מכל מקום של צפיפות‪".‬‬

‫העיבוד של חוויות העצמי על רקע המזג והסביבה מביא לגיבוש ערכים ועמדות המהווים‬ את הזהות הרוחנית של הפרט‪ .‬אפשר לציין באופן מלאכותי ‪ 8‬קטגוריות של עמדות‪:‬‬
‫דרכי התמודדות עם בעיות הבריאות‬ HEALTH
‫‪‬‬‫דרכי סיפוק של משאלות ליבידינאליות‬ SEX
‫יחסי אהבה‬ ‫‪LOVE‬‬
‫ידע‪ ,‬מיומנויות ודרכי התגברות על קשיים‬ ‪EGO‬‬
‫‫יעדים רחוקים וקרובים‬ ‪GOALS‬‬
‫יחסי אנוש‬ ‪RELA‬‬
‫אפיונים של העצמי‬  ‫‪SELF‬‬
‫אפיונים של רגשות‬ ‪EMO‬‬

‫בפעילות גופנית‪ ,‬או האם ירוץ לרופא בעקבות כל כאב‪ ,‬האם הוא יתעניין בתנועות‬ אנטי‪-‬אייג'ינג‪ ,‬או אי‪ -‬מורטליטי‪ ,‬ומה יחסו למוות הקרב‪.‬‬

ועצמאות‪ ,‬בין אמון בסיסי וחשדנות‪ ,‬בין אלטרואיזם ומיזנתרופיה‪ ,‬בין שיתוף‬ ‫פעולה ותחרות‪ ,‬בין לאומנות וקוסמופוליטיות‪ ,‬בין פלורליזם ופנאטיות‪ ,‬בין שייכות‬
‫ובולטות‪ .‬אדם יכול לשאוף להיות גם שייך וגם להצטיין בחבורה בה הוא שייך‪.‬‬

‫ללמוד‪ ,‬מה היעדים שלו‪ ,‬מה מידת הנחישות שלו‪ ,‬מה יכולתו ללמוד משגיאות‪ ,‬ומה‬ ‫שיטותיו להתגבר על הקשיים‪.‬‬

‫הפגיעות והיכולת לסלוח לעצמי‪ ,‬מה היחס בין העצמי האמתי ובין העצמי הכוזב‪,‬‬ ‫מה ההפרעות לאינטגראציה של העצמי‪.‬‬

נסתכל עתה על רשימת העמדות המופיעות‬, לפי (2) Freeman, ‫במקרים של‬ ‫הפרעות אישיות שונות: ‬

הביטויים האופייניים להפרעת אישיות סכיזואידית:‬

Why should I be close to people?

Being close to others is of little importance.

I am my own best friend.

Stay calm. Displays of emotions are unnecessary and embarrassing.

What others say is of little interest or importance to me.

Sex is okay but just for release.

‫את הביטויים 1,2,3 ו-5 אפשר ליחס לקטגוריה של יחסי אנוש עם ערך יותר קונקרטי‬
– נסוגות‬,  נסמן זאת‬ –  Rela.withdrawing
את ביטוי‬ 4 אפשר ליחס ל- Emo.calm
ואת ביטוי 6 אפשר ליחס ל – Sex.release

‫הביטויים האופייניים להפרעת אישיות גבולית‬

I am not sure who I am.

I will eventually be abandoned.

My pain [psychic] is so intense that I cannot bear it.

My angers control me, I cannot modulate behavior.

My feelings overwhelm me. I cannot modulate my feeling.

He/she is so very, very good that I am so lucky [or alternately and quickly] he/she is so very, very awful that I cannot bear that.

When I am overwhelmed, I must escape by [flight or suicide].

ביטוי 1 מדבר על זהות לא מגובשת, כך שאפשר לסמן אותו כ – self.identity diffusion.‬
ביטוי 6 מבטא את הנטייה ל- ‫ כמנגנוני הגנה‬idealization, devaluation and split‬
אפשר ליחס את הטענות לקטגוריה של הגנות האגו‬  [Ego.defences.[Idealization devaluation, split
ביטויים‬ 3,4,5 ו- 7 מדברים על הצפת רגשות ועל חולשת האגו‬.‫‫ נסמן כאן שתי קטגוריות‬ עם תת‬ קטגוריות שלהן‬: Emo.overwhelming emotions, Ego.weak‫
ביטוי 7 מדבר על הגנת ההימלטות: Ego.defences.escapism
‫ביטוי 2 שני מדבר על ערך עצמי נמוך וחרדת הנטישה. שני הביטויים הם המסקנה כי אם אני‬‬ לא יודע מי אני ואם אני חלש, מי ירצה בי. ‬שתי הטענות בתחומים‬ SELF ו – RELA בהתאם: Self.low esteem and Rela.abandonment anxiety.

הביטויים האופייניים לאישיות נרקיסיסטית ‪:‬‬

‫‪I must have my way in every interaction.‬

‫‪I am more special than anyone else.‬‬

‫‪I must not be, in any way, foiled in seeking pleasure or status.‬‬

‫‪I should have to relate to special people like me.‬‬

‫‪I must be admired.‬‬

‫‪No one should have more of anything than I have.‬‬

‫ביטויים ‪- ,3 ,1‬ו ‪ 6‬מדברים על חשיבות העצמי‪ .‬נסמנם על ידי‪Self.importance. :‬‬
‫ביטוי ‪ 2‬מדבר על חוסר טולרנטיות לכישלון בהשגת סטאטוס או עונג‪ .‬ונסמן אותו‪:‬ ‫‪Ego.intolerance to foil‬‬
‫ביטוי ‪ 5‬מתייחס לדרישה להערצה מאחרים‪ .‬נייחס אותו לשתי קטגוריות‪be admired, and Self. I must be admired.‬‬ Rela, I must
‫ביטוי ‪ 4‬מדבר על שאיפה להשתייך לאנשים חשובים מאד והוא מסומן על ידי הקטגוריה‪:‬‬ ‪Rela.toV.I.P.‬‬

הסימונים שהצענו מהווים ‪ hypernyms‬שיכולים להתבטא בוואריאציות של‬ משפטים שונים‪.‬‬

‫פילוסופיות חיים מהוות סוג של מערכות מומחה לענייני החיים‪ .‬אך לפעמים גם‬ ‫המומחים טועים כי החיים לא תמיד צפויים ואז צריך לחשוב מחדש‪.‬‬
‫לסיכום‪ ,‬המוטיבציות הבסיסיות מהוות אמנם מקור להישגיות ויצירתיות של בני‬ ‫האנוש‪ ,‬אך בתנאים מסוימים גם לפתולוגיה ולרוע‪ .‬בטיפול ההומניסטי צריך להשתמש‬ ‫באמפטיה‪ ,‬חמלה‪ ,‬וחוכמה‪ ,‬כלומר‪ ,‬להרגיש את הכאב של המטופל‪ ,‬לחפש פתרונות‪ ,‬לטפח‬ ‫את היכולת למימוש העצמי וגם להזהיר מפני שגיאות ורוע‪.‬‬

ספרות‪

‫‪1. Lichtenberg, J., D., Psychoanalysis and motivation. Hillsdale, NJ: The‬‬ ‪Analytic Press, 1989.‬‬

‫‪2. Edited by Arthur Freeman, Karen M. Simon, Larry E. Beutler, and Hal‬‬

‫‪Arkowitz,‬‬ Comprehensive Handbook of Cognitive Therapy. New York and‬‬ ‪London: Plenum Press, 1989‬‬

‫‪ .3‬עמוס עוז‪ .‬סיפור על אהבה וחושך‪ .‬ירושלים‪ :‬כתר‪.2002 ,‬‬