מאמר טכני זה כלול (בשינויים מועטים) בספר "דבשת הגמל‪ :‬פרקי יסוד בטכניקת‬ הפסיכותרפיה הדינאמית"‪ .‬הספר יצא בקרוב לאור בהוצאת מודן‪© .‬‬

שאלותיו של המטופל‬ / נעמי קלנר‬

‫במאמר קודם התייחסתי לשאלותיו של המטפל ככלי טיפולי (קלנר‪ .(2001 ,‬ואולם‪,‬‬ במהלך הפגישות הטיפוליות‪ ,‬מתעוררות שאלות גם אצל המטופל‪ .‬ניתן להניח שכל מטפל‬ מכיר את כוחן המערער של שאלות המטופל‪ ,‬אשר עלולות להפתיע את המטפל ולהביך‬ אותו‪ ,‬לעתים‪ ,‬עד כדי שיתוק‪ ,‬ולו לשניות אחדות‪ .‬למעשה‪' ,‬הפוטנציאל הדקונסטרוקטיבי'‬
‫החושף של שאלות אינו ייחודי רק לפסיכותרפיה וקיים גם בסיטואציות חברתיות רגילות‪.‬ ‫במשך שנים רבות נשמר באנליזות ובתראפיות אנליטיות הנוהג שלא לענות על‬ שאלותיו של המטופל‪ . ‬בשנות השלושים של המאה הקודמת‪ ,‬ההמנעות ממענה על שאלות‬ המטופל היתה בין ששת (!) הנוהגים הרווחים והמוסכמים ביותר בין אנליטיקאים (מתוך‬ ‫ששים ושלושה נוהגים שנבדקו.(Glover, 1954‬) נראה שנוהג זה עבר במסורה מדור‬ לדור‪ ,‬מפיהם של מורים לאוזניהם של תלמידים‪ ,‬וכך הפך להיות מעין כלל טכני דוגמטי‬ (‪ .(Sousa et al., 2003‬לטענתם של סוסה ועמיתיו (‪ ,(Sousa et al., 2003‬הספרות‬ המקצועית לא עסקה די הצורך בהסבר הסיבות להסתייגות ממענה לשאלות המטופל‬ ‫במסגרת הטיפול הפסיכואנליטי‪ .‬נשאלת אפוא השאלה‪ ,‬האם מדובר כאן בכלל טכני (ראוי‬ לשמו) או שמא במקובלה דוגמטית חסרת טעם‪ .‬בפרק זה אנסה לעמוד בקצרה על תולדות‬ ההתייחסות לשאלות המטופל‪ ,‬על טעמי הזהירות המומלצת ביחס אליהן‪ ,‬ועל הבעייתיות‬ הכרוכה בשאלות אלה‪ .‬לבסוף אביא מספר עקרונות וכללי הנחייה טכניים העשויים לסייע‬ למטפל בהתייחסותו הטיפולית לשאלות המטופל‪.‬‬
‫אשר למקור היווצרותה של "ההמלצה המוזרה" (בלשונם של סוסה ועמיתיו)‪ ,‬בדבר‬ השעיית התשובה לשאלות המטופל‪ ,‬קשה למצוא את מקורו הראשוני של נוהג זה‪ .‬אלה‬ שארּפ (Sharpe, 1930) ‬טענה שפרויד הוא שקבע את הכלל לפיו התשובות לשאלות‬ המטופל צריכות לבוא מהמטופל עצמו‪ .‬שארּפ התבססה‪ ,‬כפי הנראה‪ ,‬על אמירה של פרויד‬ מ‪ ,1907-‬בהתייחסותו לתמיהה שהביע מטופלו המפורסם ארנסט לנצר ("איש העכברוש"‪,‬‬ פרויד‪ .(1909 ,‬בתגובתו אמר פרויד‪" :‬כשאדם מציג שאלה כזאת‪ ,‬מן הסתם יש לו כבר‬ תשובה מן המוכן‪ .‬צריך רק להניח לו להמשיך לדבר‪) "…‬פרויד‪ .(56 :1909 ,‬ואולם‪,‬‬ ‫באותו מאמר עצמו‪ ,‬פרויד מרבה לענות על שאלותיו של המטופל‪ ,‬וספק אם חשב להפוך‬ ‫את אמירתו הנזכרת לכלל‪ .‬ככל שידוע לי‪ ,‬אין כלל כזה כלול בהמלצותיו או בכלליו‬  הטכניים שנוסחו מפורשות‪ .‬סביר יותר להניח‪ ,‬שנוהג זה התגבש בקרב הדור הראשון של ‫האנליטיקאים‪ ,‬על שום שמענה ישיר ומיידי לשאלות נָגַד במקרים רבים כללים טכניים‬ מסויימים‪ ,‬ובדיעבד ניסו לייחס כלל זה לפרויד‪.‬‬ ‫תֹומא וקכלֵה (‪ ,(Thomä & Kächele, 1987‬ובעקבותיהם אחרים‪ ,‬ייחסו את מקור‬ ‫הנוהג לפרנצי‪ ,‬אשר במסגרת נסיונותיו הטכניים ל"תרפיה אקטיבית" המליץ לענות על‬ שאלות המטופל "תמיד" בשאלת‪-‬נגד (‪ .(Ferenczi, 1919‬לא הכל אימצו את המלצתו של‬ פרנצי‪ ,‬אך הנוהג להמנע ממענה על שאלות המטופל‪ ,‬אם על‪-‬ידי החזרת השאלה למטופל‬ ואם על‪-‬ידי מענה של שתיקה‪ ,‬הפך למקובלה נפוצה‪.‬ במשך הזמן‪ ,‬עם התפתחות הטכניקה‪,‬‬ קמו מתנגדים רבים לנוהג זה‪ .‬קוהוט‪ ,‬לדוגמה‪ ,‬אמר כי "המשך שתיקה בעת שאדם נשאל‬ ‫שאלה ‪ …‬איננו בבחינת ניטראליות‪ ,‬אלא גסות" (‪ .(Kohut, 1971: 89‬ואולם‪ ,‬בטרם‬ ‫נדחה כלל או נוהג זה‪ ,‬אשר בשעתו נתקבל ע"י רוב האנליטיקאים‪ ,‬ראוי לנסות להבין את‬ טעמיו השיטתיים‪.‬‬

טעמיו השיטתיים של הכלל‪:‬‬

ההמלצה להמנע ממענה ישיר ומיידי על שאלות המטופל נקשרה לעתים לכלל ההינזרות‪.‬‬ על פי כלל זה‪ ,‬בין השאר‪ ,‬האנליזה "חייבת להתבצע ב'מצב של תסכול'" (פרויד‪:1937 ,‬‬
‫‪ .(211‬כאשר המטופל שואל שאלה‪ ,‬מעבר לרובד הגלוי‪ ,‬השאלה עשוייה להיות מונעת גם‬ על ידי דחפים‪ ,‬משאלות והגנות (לדוגמה‪ ,‬המשאלה ל'דעת' את האובייקט האהוב‪ ,‬כחלק‬ ‫מאהבה‪-‬העברתית; או דחף הגנתי לברוח מנושא קשה באמצעות אינטלקטואליזציה)‪ .‬מענה‬ מיידי וישיר‪ ,‬המתייחס רק לרובד הגלוי של השאלה‪ ,‬עלול להיות בבחינת תיגמולם של‬ ‫מניעים אלה‪,‬ ובמובן זה‪ ,‬פגיעה בכלל ההינזרות‪.‬‬

ההמלצה להימנע ממענה ישיר ומיידי על שאלות נקשרה אף לחשש מהפרת כלל‬ האנונימיות היחסית של המטפל‪ .‬כאן הכוונה היא למקרים בהם השאלה נסובה על פרטי‬ חייו הקונקרטיים של המטפל‪ ,‬אך גם על ביטוי עמדות אישיות החורגות מתפקודו המקצועי‪.‬‬ בהקשר זה אציין‪ ,‬כי כאן ידונו הדברים מנקודת מבטן של הגישות השוללות חשיפה‪-‬‫עצמית מכּווֶנת‪) .‬מכוונת‪ ,‬שהרי באופן בלתי‪-‬מכוון‪ ,‬אין חולק על כך שבכל התבטאות‬ והתבטאות – כולל שתיקה – אנו חושפים‪ ,‬באופן בלתי‪-‬נמנע‪ ,‬היבטים רבים של עצמנו. (כאשר שאלות כוללות בקשה לעצה) "את חושבת שכדאי לי לדבר איתו?"; "אז איך אני‬ יכול לצאת מהבעיה הזאת?" (מענה על שאלות עלול להתנגש גם בעקרונות האנליטיים של‬ ‫המנעות מהשפעות סוגסטיביות על המטופל; המנעות מהכוונתו ומנסיונות חינוך‬ ותמיכה למעט אותן השפעות והכוונות הנובעות ממהלכים פרשניים‪.‬‬

מעבר לכללים אלה אשר מָענֶה לשאלה עלול להתנגש עמם‪ ,‬הסיבה החשובה ביותר‬ להמנעות מתשובות לרובד הגלוי של שאלת המטופל‪ ,‬קשורה לכלל היסוד של‬ האסוציאציות החופשיות‪ .‬כלל זה מורה למטופל לבטא את כל מה שעולה בדעתו‪.‬‬ לפיכך עליו לבטא גם כל שאלה העולה בדעתו‪, ‬אפילו כזו המופנית למטפל‪ ,‬ואפילו כזו‬ הנסובה על חייו האישיים‪ ,‬האינטימיים או על דעותיו של המטפל לגבי כל נושא שהוא‪ .‬ככל‬ תוכן אחר העולה בדעתו של המטופל‪ ,‬גם השאלה צריכה להיחשב כביטוי שמטרתו‬ העיקרית במסגרת הטיפולית היא להוסיף וליידע אותנו באשר לעולמו הנפשי של המטופל‪.‬‬ אחת מהשלכותיו של כלל זה היא מעין הבטחה למטופל כי לא נתייחס לאסוציאציות‬ העולות בדעתו כאל ביטויים פרפורמטיביים (‪ ,(performative‬כלומר‪ ,‬ביטויים מילוליים‬ שנועדים לבצע או ליצור שינוי בעולם החיצוני‪ .‬משעה שהמטפל עונה ישירות ומיידית‬ לשאלתו של המטופל‪ ,‬הוא מקנה למעשה לשאלה מעמד פרפורמטיבי‪ ,‬והופך אותה להיות‬ ‫מניע לפעולה ממשית‪ .‬בכך יש מעין הפרה של הבטחת ה'אפוכה' ‬הטיפולי (או הרדוקציה‬ ‫הפנומנולוגית) והגבלת חרותו של המטופל לבטא כל דבר שעולה בדעתו‪ .‬הסיטואציה‬ הטיפולית הדינאמית איננה אמורה להיות דו‪-‬שיח‪ .‬היא שיח יחיד‪ ,‬שיחו של המטופל‪,‬‬ שאליו מגיב המטפל בהתערבויות פרשניות והתערבויות מיסגור‪…" .‬רק משעה שהמפגש‬ האנליטי פוסק מלהיות דו‪-‬שיח או דיאלוג‪ ,‬מתחילה פסיכואנליזה‪ ,‬בניגוד לתרפיה או ‫לחינוך" (‪.(Dean, 1998: 33‬‬
‫זאת ועוד‪ :‬מכלל היסוד של האסוציאציות החופשיות‪ ,‬נגזרת גם הקשבתו של המטפל‬ בתשומת‪-‬לב מרחפת ואחידה‪ .‬פירוש הדבר‪ ,‬שאין המטפל אמור להתייחס לפרט מסויים‬ מתוך האסוציאציות במנותק משאר האסוציאציות‪ .‬לפיכך‪ ,‬מענה לשאלה המופיעה ברצף‬ האסוציאציות‪ ,‬אפילו המטופל בוחר להתעכב עליה‪ ,‬פוגע במה שבולאס מכנה "הצמד‬ הפרוידיאני"‪ ,‬כלומר הן בכלל היסוד של האסוציאציות החופשיות והן בכלל ההקשבה‬ ‫בתשומת לב מרחפת ואחידה‪.‬‬
‫מנקודת מבט נוספת‪ ,‬שאלות המטופל עשויות לשמש לעתים קרובות כאמצעי התנגדות‬ לתהליך הטיפולי‪ ,‬או כאמצעי להעמדת המטפל במבחנים שונים‪ .‬אולי בעיקר‪ ,‬משמשות‬ שאלות אלה כמבחן ליכולת המטפל לשמור על מסגרת הטיפול וגבולותיה‪ .‬לדוגמה‪ ,‬לאחר‬ שתיקה ארוכה‪ ,‬שאלה המטופלת את המטפלת‪" :‬על מה את חושבת עכשיו?" כאן‪ ,‬אפשר‬ שהמטופלת מוסיפה על ההתנגדות המתבטאת בשתיקה‪ ,‬את הנסיון להחלפת תפקידים‪ ,‬שבו‬ המטפלת מתבקשת לבטא את מה שעולה בדעתה‪ .‬מצד שני‪ ,‬יתכן גם שברמה זו או אחרת‬ של מודעות‪ ,‬המטופלת מבטאת את המסר שהשימוש שעשתה המטפלת בכלי השתיקה עבר‬ כבר את המינון הנכון‪ ,‬והגיע זמן להתערבות מסוג פרשני או במקרים מסויימים תמיכתי‪,‬‬ ‫כדי לסייע לה‪ ,‬למטופלת‪ ,‬לשוב למסלול האסוציאציות החופשיות‪ .‬דוגמה אחרת לשימוש‬ בשאלה על ידי המטופל היא פתיחה שכיחה למדי של המפגש הטיפולי‪" :‬אני לא זוכר על‬ מה דיברנו בפעם האחרונה‪ ,‬אבל חשוב לי להמשיך את זה‪ .‬את זוכרת מה זה היה?" כאן‪,‬‬ אפילו ברמת התוכן הגלוי‪ ,‬המטופל מבקש מהמטפל להניח לכלל היסוד של האסוציאציות‬ החופשיות‪ ,‬ולשמש בתפקיד (מזכיר) החורג מתפקידו כמטפל‪ ,‬ומפר במודגש את כלל‬ היסוד של האסוציאציות החופשיות‪.‬‬

הבעייתיות הכרוכה בהתייחסות לשאלות המטופל‪:‬‬

חשוב להדגיש כי הבעייתיות איננה טמונה בשאלות המטופל (אותן עלינו לקדם בברכה‪,‬‬ כאסוציאציות)‪ ,‬אלא באופן התייחסות המטפל לשאלות אלה‪ .‬הבחנה זו חשובה‪ ,‬שכן‬ מוכרת לכולנו נטייתם של מטופלים להמנע משאילת שאלות משהם חשים שצורת ביטוי זו‬ מעוררת קושי והיסוס אצל המטפל‪ .‬התייחסות הססנית וחסרת‪-‬בטחון מצד המטפל עלולה‬ להעביר את המסר הסמוי כי שאלות המטופל מקשות על המטפל ואינן מתקבלות בברכה‪.‬‬ זוהי תוצאה בלתי רצויה‪ ,‬החוסמת את התבטאותו החופשית של המטופל אותה אנו מנסים‬ דווקא לעודד ככל האפשר‪.‬‬
‫מצד שני‪ ,‬גם כאשר מדובר בפסיכואנאליזה גופא‪ ,‬אך בודאי כאשר מדובר בפסיכותרפיה‪-‬‬‫פסיכואנאליטית‪ ,‬כלל היסוד של האסוציאציות החופשיות איננו ׂשורר בכל הפגישות‪ ,‬משך‬ כל הפגישה‪. ‬ישנם פרקי זמן מרובים שבהם‪ ,‬אם מתוך שיקול מכוון או אם בשל ההתפתות‬ לנטייה החזקה להתייחס לדברים ברובד המודע‪ ,‬כלל היסוד של האסוציאציות החופשיות‬ ננטש לטובת דיאלוג ברובד המודע‪ .‬בזמנים כאלה‪ ,‬הטעם המרכזי להמנע מתשובה ישירה‬ על שאלות המטופל מאבד מתוקפו‪ .‬ועם זאת‪ ,‬גם במצב זה‪ ,‬עדיין נותרות שאלות שמענה‬ עליהן מתנגש בכללי מסגרת שונים‪ .‬לצדן‪ ,‬קיימות גם שאלות שאין סיבה שלא להשיב‬ עליהן‪.‬‬

ניתן לראות‪ ,‬אפוא‪ ,‬שסוגיית שאלת‪-‬המטופל היא אחת הסוגיות שבהן כלל טכני יחיד‪ ,‬או‬ ‫קבוצה של שניים או שלושה כללים‪ ,‬אין בהם די לצורך הנחיית המטפל‪ .‬במקום כללים‪,‬‬ ‫זקוק המטפל למעין "תרשים זרימה"‪ ,‬המשרטט 'מפת שיקולים' הדרושים למטפל במצבים‬ ‫שונים ובעת שנשאלות שאלות שונות‪ .‬זאת‪ ,‬בין היתר‪ ,‬משום שגם כאשר מדובר בצורה‬ ‫לשונית משותפת ('שאלות המטופל')‪ ,‬בכל זאת מדובר בביטויים שונים מאד זה מזה‬ ‫מבחינת מטרתם‪ ,‬המניעים שלהם‪ ,‬והמשמעות שלהם לגבי הסיטואציה הטיפולית‪ .‬לפיכך‪,‬‬ ‫אם אנו מבקשים ליצור לעצמנו מסכת כללים טכניים בנושא זה‪ ,‬עלינו למצוא את הדרך‬ ליצירת הכללות שיתאימו למגוון גדול של צירופים משתנים‪.‬‬ כבסיס ליצירת הכללות אלה‪ ,‬אני מציעה להבחין בין שישה סוגים של שאלות‪ ,‬ובין‬
‫שלושה מצבים טיפוליים‪ .‬בבחירת אופן ההתייחסות לשאלות המטופל אנו יכולים להסתייע‬ בשיקולים הלוקחים בחשבון בעיקר שני היבטים אלה‪.‬‬

סוגי השאלות השונות‪:

  1. ‫‪ .שאלות אופייניות לתחילת הטיפול‪ ,‬הנשאלות עוד לפני שהוחלט על קיומה של המסגרת‬ הטיפולית‪ ,‬והמתייחסות לתנאי הטיפול‪ ,‬למסגרת הטיפול‪ ,‬ולכישוריו המקצועיים של‬
    ‫המטפל‪) .‬עליהן בדרך כלל יש לענות תשובה ישירה‪ ,‬גם אם לא תמיד מיידית).
  2. ‬שאלות העולות בדעתו של המטופל כחלק מהאסוציאציות החופשיות‪ ,‬והמטופל עצמו‬ ‫אינו מצפה לכך שנשיב עליהן )בניגוד לשאלות שהמטופל מתייחס אליהן כאל אקט‬ ‫פרפורמטיבי‪, ‬ביצועי‪ .‬על שאלות אלה בדרך כלל יש להימנע מלהשיב).‬
  3. ‬שאלות שעצם המענה הישיר והמיידי עליהן כרוך בהפרת כללי המסגרת הטיפולית‬ וגבולותיה. ‬(כגון‪ ,‬כלל האנונימיות היחסית; כלל ההינזרות; כלל האקסקלוסיביות של‬ שמירת האינטראקציה בתוך גבולות הזמן והמקום הקבועים; ועקרון ההמנעות‬ מהכוונת המטופל‪ ,‬מהשפעות סוגסטיביות עליו‪ ,‬ומ'חינוכו').‬
  4. ‬שאלות שהנן בבחינת שאלות "ביצועיות"‪ ,‬שבעקבותיהן מצופה פעולה (מעבר לתשובה‬ מילולית) מצד המטופל או מצד המטפל‪.‬‬
  5. שאלות העוסקות בטעמיהם של כללי המסגרת‪ .‬כולל שאלות הנוגעות לאופן הפעולה‬ ‫וההשפעה הטיפולית של הטיפול‪ ,‬ולגבי הכרעות המטפל הנוגעות לתהליך הטיפולי.
  6. ‬העוסקות במחשבותיו של המטפל באשר לדינמיקה הנפשית של המטופל (כגון בקשת‬ ‫פירושים)‪.‬‬

המצבים הטיפוליים‪:‬‬

‫א‪ .‬המידה שבה השיח הטיפולי מתנהל בהתאם לכלל היסוד של האסוציאציות החופשיות‪.‬‬
‫ב‪ .‬שלב הטיפול (שלב ההתחלה‪ ,‬שבו נבנית המסגרת‪ ,‬לעומת שלבים מתקדמים יותר‪,‬‬ שבהם המסגרת המוכרת משמשת כרקע למשמעויות פרשניות)‪.‬‬
‫ג‪ .‬מדת שיתוף הפעולה בהתאם לכללי המסגרת לעומת מצבים של התנגדויות התנהגותיות‬ ‫ומאבקים במישור היחס הטיפולי‪.‬‬

‫לאורן של הבחנות אלו‪ ,‬אציע מספר עקרונות וכללי‪-‬הנחייה‪ ,‬ואנסה ליצור מספר הכללות‬ ‫מסייעות‪.‬‬

‫מספר עקרונות וכללים מנחים‬
‫בהתייחסות לשאלות המטופל‬

עקרון ראשון‪ :‬לשאלה היבטים סוציו‪-‬לינגוויסטים שונים‪ ,‬בעלי משמעויות בין‪-‬אישיות‬ מורכבות המושרשות בתרבות‪ .‬בין אלה ניתן למנות גם תופעה כללית מוכרת מאד‪ :‬כאשר‬ אדם פונה לרעהו בשאלה – ואין זה משנה מהו תוכנה – מצופה מהנשאל שישיב על‬ השאלה‪ ,‬או יתרץ את העדר תשובתו‪ .‬חוסר‪-‬התייחסות גמורה לשאלה נחשבת להתנהגות‬ בלתי‪-‬נימוסית ופוגעת‪ .‬כמוה כדחייה‪ ,‬כהתעלמות‪ ,‬ולעתים תכופות כהעלבה‪ .‬בסיטואציה‬ הטיפולית מושעה במידה מסויימת הנימוס (או במקורו הלשוני‪ ,‬ה‪ (nomos-‬החברתי‬ המקובל‪ .‬כאן שוררים חוקים אחרים‪' ,‬נומוס' אחר‪ ,‬ובראשם‪ ,‬כלל היסוד של האסוציאציות‬ החופשיות‪.‬‬
‫כאשר מדובר במטופל חסר‪-‬נסיון טיפולי‪ ,‬שכללי המסגרת עדיין אינם ברורים לו‪ ,‬או‬ כאשר מדובר באנשים הסובלים מפגיעּות יתרה‪ ,‬גם אם כללי המסגרת נהירים להם‪ ,‬ואף‬ ‫במקרים אחרים‪, ‬המשך הקשבה לאחר שעלתה שאלה עלול להחוות כפגיעה‪ .‬כדי למנוע‬ פגיעה זו‪ ,‬רצוי להבהיר למטופל בשלב החוזה הטיפולי‪ ,‬או בסמוך לתחילת הטיפול (כאשר‬ המטופל מעלה שאלות ומצפה למענה מצד המטפל) את כללי המסגרת הטיפולית‪ .‬קרנברג‪,‬‬כמו כותבים רבים אחרים‪ ,‬מקדים תרופה לבעיה‪ ,‬וכולל הסבר לגבי יחסו לשאלות המטופל‬ כבר בשלב עריכת החוזה‪ .‬הוא מסביר‪" :‬לעתים‪ ,‬מה שיעלה בדעתך‪ ,‬יעלה בצורת שאלות‪.‬‬ ‫אני עשוי לענות עליהן או לא לענות‪ ,‬בהתאם למה שארגיש שהינו מסייע לך ביותר בנקודה‬ זו." (אצל Schneider, 1997:95). פיליפס (Phillips, 1998) נוקט הסבר אחר ‫ואומר למטופל כי על שאלות רבות משאלותיו הוא‪ ,‬המטפל‪ ,‬לא יענה‪ ,‬או משום שאינו יודע‬ את התשובה‪ ,‬או משום שהתשובה לא תועיל למטופל בשלב זה‪ ,‬או משום שהתשובות‬ לשאלה ידועות למטופל עצמו‪ .‬בניסוח אחר‪ ,‬הנראה בעיני אף מועיל יותר‪ ,‬ניתן לומר‬ למטופל כי תמיד נתייחס לשאלותיו‪ ,‬אלא שבדרך כלל תהיה התייחסותנו נסיון להבין את‬ משמעויות השאלה‪ ,‬ומה היא תורמת לנו להבנת עולמו‪ ,‬במקום מענה ישיר ומיידי על‬ שאלתו‪ .‬לאחר שהדבר הוסבר‪ ,‬אם נשאלת שאלה המלווה בציפיה למענה‪ ,‬אני עשויה לומר ‫משהו מעין‪" :‬אני אתייחס לשאלה‪ ,‬אבל בואי נקשיב קודם למה שעולה בדעתך"‪ .‬בבוא‬ העת אני מתייחסת לשאלה‪ ,‬ואם הדבר ניתן‪ ,‬באורח פרשני‪.‬‬

‫עקרון שני‪ :‬כאשר אנו שוקלים האם לענות על שאלה או להשעות את המענה עליה‪,‬‬ עדיף לקחת בחשבון את סוג השאלה‪ ,‬ולא את השאלה הספציפית כמקרה פרטי של סוגה‪.‬‬ ניקח לדוגמה מקרה בו המטופל שואל בתחילת הפגישה לשלום המטפל מתוך נימוס‪ .‬ניתן‬ לחשוב שאין שום פסול בתשובה נימוסית קצרה‪" :‬טוב‪ ,‬תודה‪ ".‬ואולם אותה שאלה עשויה‬ להשאל גם כשהמטפל חש ברע‪ .‬ומה אז? האם לשתף את המטופל במצב ולהעמיס עליו את ‫נטל הצורך להתחשב בנו? או שמא נחרוג מהאמת כדי להמנע מכך? בנוסף‪ ,‬מענה פשוט‬ ונימוסי על שאלה שגורה זו, ‬פירושו ביטוי הסכמה מצד המטפל ל'ייבא' אל תוך המסגרת‬ הטיפולית כללי נימוס חוץ‪-‬טיפוליים המתנגשים עם כלל היסוד של האסוציאציות ‫החופשיות‪ .‬דוגמה נוספת‪ ,‬אם מסיבות של שמירת האנונומיות ומסיבות אחרות נראה לנו‬ שכדאי להמנע מתשובות המיידעות את המטופל על חוויות שהתנסנו בהן ("קראת המוסף ‫של 'ידיעות אחרונות' בשבת?"; "ראית את 'פרסונה' של ברגמן"?) אל לנו לענות על‬ שאלות מסוג זה גם כאשר התשובה עליהן לכאורה איננה "מזיקה"‪ .‬לעתים קרובות‬ מטופלים שואלים שאלה זו כדי לברר האם התנסינו במה שהם התנסו‪ ,‬בהנחה שאם כך‪,‬‬ יוכלו לחסוך מעצמם חלק מביטוייה של החוויה‪ .‬אלא שלאמיתו של דבר‪ ,‬גם אם מדובר‬ בהתנסות ספציפית‪ ,‬נאמר‪ ,‬בסרט 'פרסונה' של ברגמן‪ ,‬המטפל לעולם לא יראה אותו כפי‬ שראה אותו המטופל‪ .‬מנעמה חבקין למדתי כי מענה מועיל על שאלות ממין זה היא‬ ההצעה‪" :‬ספר לי על כך"‪.‬‬

עקרון שלישי‪ :‬כפי שטוען תיאודור ג'יקובס‪ (Jacobs, 1995: 239-40) ,‬לעתים‪ ,‬זהירות‬ יתר מפני מענה על שאלות המטופל הופכת להיות צעד סרק טכני עקר שאינו משרת את ‫הטיפול‪ ,‬ולוכד את המטפל והמטופל במעגל התנגדויות הנובע משני הצדדים‪ .‬גם מי שאינו‬ מצדד בעמדתו של ג'יקובס (התומך בגילוי‪-‬עצמי מכוון סלקטיבי) עשוי להסכים עם‬ תצפיתו זו‪ .‬מצבים טיפוליים כאלה שכיחים במיוחד כאשר המטפל מנצל את ההימנעות ‫ממתן תשובה כאמצעי התחמקות‪ .‬כך לדוגמה במצבים שבהם המטפל מעד‪ ,‬ובעיקר כאשר‬ ‫המעידה קשורה לתחום היחס הטיפולי הנאות‪ .‬על פי רב המטופל יקלוט‪ ,‬לפחות ברמה‬ הלא‪-‬מודעת‪ ,‬את מצב הדברים לאשורו‪ ,‬והוא עשוי להגיב בשאלה על התנהגות המטפל‪.‬‬ במקרים כאלה‪ ,‬אני נוטה להעדיף את העקרון לפיו כנותו של המטפל והיותו ראוי לאמון‬ מצד המטופל‪ ,‬קודמים בחשיבותם לעקרונות אחרים הקשורים להמנעות ממענה ישיר‪.‬‬ לדוגמה‪ ,‬כאשר מטופל קולט תגובות ככעס‪ ,‬קוצר‪-‬רוח או עייפות מצידי‪ ,‬הכחשה שקרית‬ או התחמקות נראות בעיני התערבויות שגויות ומזיקות באופן עמוק לתהליך הטיפולי‪.‬‬ כאשר דורותי שאלה את האנליטיקאי שלה‪ ,‬ראלף גרינסון הידוע‪ ,‬האם הוא שונא אותה‪,‬‬ הוא ענה‪" :‬כן‪ ,‬דורותי‪ ,‬לפעמים אני אכן שונא אותך" (‪ .(Greenson, 1974: 260‬כזכור‪,‬‬ אף וויניקוט (‪ (Winnicott, 1949‬מזהיר אותנו מפני הכחשת השינאה שמטופלים ‫מעוררים בנו‪.‬ עלינו להיות זהירים עד מאד בגילויים שכאלה‪ ,‬אך לא פחות מכך עלינו‬ להיות זהירים לגבי אמירות הגנתיות ולא‪-‬אמיתיות‪ .‬אמירות שכאלה‪ ,‬תכופות אינן‬ מעלימות את האמת הקשה‪-‬לספיגה מפני הלא‪-‬מודע‪ ,‬ונזקן רב‪ .‬מכל מקום‪ ,‬אם איננו ‫בטוחים שתשובתנו הכנה והגלויה תועיל למטופל‪ ,‬ומצד שני איננו רוצים לנקוט תשובה‬ מתחמקת ולא אמיתית‪ ,‬פתוחה לפנינו דרך טובה‪,‬ העשויה להועיל לנו במצבים טיפוליים‬ רבים‪ .‬אנו יכולים לשתף את המטופל בהתלבטותנו‪ ,‬לומר למטופל‪ ,‬כי עתה איננו יודעים‬ איך לענות על שאלתו‪ ,‬וכי היינו מעדיפים לחשוב כיצד לענות לו בדרך שתועיל לו‪ .‬נזכור‪,‬‬ כי התבטאות "בלא סלקציה ובלא עריכה" מצופה מהמטופל‪ ,‬בעוד שעל המטפל לשקול‬ היטב את ביטוייו‪) ,‬במיוחד כאשר המטופל עושה הכל כדי ל"הוציא אותו מכליו").

עתה נפנה לכללים הנוגעים לסוגי השאלות השונים‪ ,‬במצבים טיפוליים שונים‪:

  1. ‬‬ישנו סוג של שאלות ששואל המטופל‪ ,‬המחייב תשובה ישירה מצד המטפל‪ .‬אלה הן‬ שאלות שהמטופל‪-‬העתידי שואל לפני תחילת הטיפול‪ ,‬לגבי הכשרתו המקצועית של‬ המטפל (פרויד‪ (1926 :191 ,‬ולגבי תנאיה העיקריים של המסגרת הטיפולית‪ .‬על שאלות ‫ספציפיות יותר‪ ,‬כגון לפי איזו גישה (תיאורטית) המטפל עובד‪ ,‬האם הוא מומחה בנושאים‬ מיוחדים‪ ,‬או האם הוא מחשיב הומוסקסואליות כמחלה‪ ,‬אוגדן (‪ (Ogden, 1992‬בוחר ‫שלא לענות‪ .‬תחת זאת הוא מפרש שאלות אלו כביטויי חששותיו של הפונה לגבי הדרכים‬ שבהן יכשל המטפל להבינו בשל קשייו הפסיכולוגיים של המטפל עצמו‪.‬ ‫לאחר שהוסכם על עריכת הטיפול והוסכם על תנאי המסגרת הבסיסיים‪ ,‬שאלות העולות‬ ‫בשלביו הראשונים של הטיפול ונוגעות למסגרת הטיפולית‪ ,‬ראויות אף הן לתשובה‪ ,‬שהרי‬ ‫יש לנו עניין בכך שהמסגרת הטיפולית המורכבת תהיה ברורה למטופל‪ .‬ועם זאת‪ ,‬משהחל‬ ‫הטיפול‪ ,‬אנו מעוניינים להתייחס לכל ביטוי מביטויי המטופל כביטוי מרובד‪ ,‬שמניעיו‬ ‫ומטרותיו אינם ברורים לנו‪ .‬לפיכך‪ ,‬גם אם יש לנו עניין בהפיכת המסגרת לנהירה ככל‬ ‫האפשר‪ ,‬התשובה המתייחסת לתוכן הגלוי של השאלה לא חייבת להנתן מיידית‪ .‬ניתן לומר‬ ‫למטופל כי נתייחס לשאלתו לאחר שנוסיף ונקשיב לאסוציאציות העולות בדעתו‪ .‬גם אם‬ ‫חשוב להתייחס לרמה הגלויה של השאלה‪ ,‬עדיין יש תועלת במתן הדעת על משמעויותיה‬ בהקשרן של האסוציאצות המבוטאות לפני השאלה ואחריה‪.‬‬ מקרים שבהם שאלות בענייני מסגרת מלווים בכוונה לפעול מיידית בהתאם לתשובת‬ המטפל ("אני יכולה לשבת על הרצפה?"; "זה בסדר אם אני אוריד סנדלים?"; "אפשר‬ ‫לעשן?"; "אני יכולה להטעין את הנייד שלי?") מהווים הזדמנות להצגת כלל ההינזרות‬ (מסיפוק משאלות) בפני המטופל‪ .‬אנו יכולים להציע למטופל לבטא במלים את שעולה‬ בדעתו ביחס לשאלה לפני שהוא עובר למישור הפעולה‪ .‬אם האסוציאציות המועלות‬ ‫בעקבות זאת מספקות רמזים לפירוש המישאלה שהניעה את השואל‪ ,‬נוכל לפרש את‬ ‫משאלתו‪ .‬לעתים קרובות ימחיש הדבר את המסר‪ ,‬כי במסגרת הטיפול אנו מעדיפים להבין‬ ‫את המשאלות במקום לנסות ולספק אותן‪. ‬במקרים אחרים ניתן להתייחס לרובד‬ ‫הקונקרטי של השאלה‪ ,‬והמטפל יוכל ליידע את המטופל באשר לכללי המסגרת הנוגעים‬ ‫לשאלה‪.‬‬ כאשר מטופל שואל בתחילת הטיפול על משך זמן הפגישה‪ ,‬אני עונה על שאלתו‪ .‬ואולם‪,‬‬ ‫כאשר השאלה נשאלת לאחר שלוש שנים (!) של הכרות עם המסגרת הטיפולית אשר‬ ‫נשמרה בהקפדה‪ ,‬כמעט מובן מאליו – גם למטופל עצמו – שהתכחשותו העקשנית למשך‬ ‫הפגישה היא התעלומה שמעניינת אותנו‪ ,‬ולא התשובה לתוכן הגלוי של השאלה‪ .‬אגב‬ ‫אורחא‪ ,‬במקרה זה‪ ,‬אחת מסיבות הפניה של המטופל לטיפול‪ ,‬היתה כשלונו הקבוע לעמוד ‫בלוח הזמנים שהחברה המעסיקה הקצתה לפרוייקטים שאותם קיבל על עצמו‪.‬‬
  2. סוג אחר של שאלות שעליהן בדרך כלל אין לענות ברובד הגלוי‪ ,‬הוא שאלות‬ הנכללות ברצף הביטויים האסוציאטיביים של המטופל‪ .‬מובן מאליו שכאשר המטופל עצמו‬ מתייחס לשאלותיו כהלכה (כחלק מהאסוציאציות שלו)‪ ,‬המטפל אינו אמור לענות עליהן‪,‬‬ ‫ואולם‪ ,‬גם כאשר לאסוציאציה נלווית ציפייה‪ ,‬משאלה‪ ,‬או תשוקה שהמטפל יענה על‬ ‫השאלה‪ ,‬ברוב המקרים עדיף להמנע מסיפוק משאלה זו‪.‬‬ כאמור‪ ,‬אלה שארפ (‪ (Sharpe, 1930: 272‬הציעה לנקוט ב'כלל הזהב' (כניסוחה) לפיו‪,‬‬ ‫שאלות הנשאלות ע"י המטופל‪ ,‬צריכות לקבל מענה ממנו עצמו‪ .‬בהקשר זה טוען בולאס‬ ‫(‪ (Bonaminio & Bollas, 2006‬כי תצפיותיו מתקפות את אמירתו של פרויד‪ ,‬ובדרך‬ ‫כלל‪ ,‬לאחר שמטופל ביטא שאלה‪ ,‬אסוציאטיבית יעלו בדעתו תשובות אפשריות על‬ שאלתו‪ .‬פירוש המתבסס על אסוציאציות אלה ממחיש למטופל את התייחסות המטפל‬ לשאלתו כאל 'חומר'‪ ,‬משמע‪ ,‬התבטאויות המטופל שמטרתן ליידע אותנו לגבי עולמו‬ הפנימי (כפי שמגדיר זאת אטשגוז'ן; ‪.( Etchegoyen, 1991: 309‬‬‫אם המטופל ממשיך להמתין לתשובת המטפל‪ ,‬או מבקש מפורשות מהמטפל לענות על‬ ‫שאלתו‪ ,‬עלינו להוסיף לשיקולים את מצב האינטראקציה הטיפולית‪ .‬במצבים בהם שורר‬ שיתוף פעולה‪ ,‬בדרך‪ -‬כלל הזמנתו של המטפל את המטופל להמשיך ולומר את שעולה‬ בדעתו‪ ,‬די בה‪ .‬במקרים של התנגדות מתונה‪ ,‬ניתן אולי להתייחס אל ההתנגדות ואל מניעיה‬ (אם וכאשר יש למטפל סברות מבוססות לגביהן)‪.‬‬ במומנטים של מאבק חריף המגייס את השאלות לשרותו‪ ,‬אפשר שעדיף להתייחס לעצם ‫המאבק‪ .‬על פי הגדרתו הנזכרת של אטשגוז'ן בהתייחס ל"חומר"‪ ,‬ביטויים שכאלה‪ ,‬גם אם‬ פונקציונאלית הם נושאים בחובם מידע לא מועט‪ ,‬עדיין‪ ,‬על פי אטשגוז'ן‪ ,‬מבחינה‬ דינאמית‪ ,‬אין הם נחשבים ל"חומר" אלא לביטויים‪-‬באמצעות‪-‬פעולה )‪ .(acting-out‬כיון‬ שכך‪ ,‬ההתערבות המתבקשת היא נסיון לפירוש ההתנגדות‪ ,‬ובמקרים שהדבר אינו אפשרי‪,‬ ‫התערבויות שמטרתן לשמר את המסגרת הבטוחה (במינוחּה של הגישה התקשורתית‪ ,‬או‬ ‫במינוחים אחרים‪ :‬הן החזקה והן הכלה‪(.‬‬ במקרים של מאבק חריף‪ ,‬בהם המטופל מנסה לאלץ את המטפל לנהוג שלא על פי הבנתו ‫את תפקידו‪ ,‬ובכך לשלול ממנו את חרותו‪ ,‬רלוונטית טענתו של סימינגטון ( ‪ (Symington,‬‪1983‬המבוטאת בכותרת מאמרו הידוע והמומלץ "אקט החרות של האנליסט כסוכן שינוי ‫טיפולי"‪ .‬במקרים כאלה המטפל יכול לתאר את תמונת המצב מנקודת ראותו‪ ,‬ולומר‬ ‫למטופל‪ ,‬כי הוא חש שהוא‪ ,‬המטופל‪ ,‬מנסה לשלול ממנו את החופש לנהוג על פי בחירותיו‪,‬‬ ולאלצו לנהוג בדרך שאיננה נראית לו כדרך הנכונה‪.‬
  3. סוג נוסף של שאלות שבדרך כלל אין לענות עליהן באופן ישיר ומיידי‪ ,‬הן שאלות‬ שתשובת המטפל לרובד הגלוי שלהן פוגעת בכללי מסגרת אחרים‪ .‬מעבר להפרת כלל‬ היסוד של האסוציאציות החופשיות שאותה כבר הזכרנו‪ ,‬תשובת המטפל עלולה לגרום‬ להפרות נוספות של כללים וגבולות‪ .‬לדוגמה‪ ,‬מענה ישיר על שאלות המתייחסות למציאות‬ חייו הקונקרטיים של המטפל‪ ,‬פוגע בכלל השמירה על אנונימיות יחסית‪") .‬יש לך ‫ילדים?"; "היית בפריז?"; "גם את עברת טיפולי פוריות?")‪.‬‬ בנוסף‪ ,‬מענה על שאלות אלה עשוי להפר גם את כלל ההינזרות (סיפוק משאלות‬ ליבידינאליות ותוקפניות‪ ,‬כגון‪ ,‬סיפוק המשאלה לדעת את האובייקט‪ ,‬לקעקע את מדת‬ האנונימיות הקיימת‪ ,‬לטשטש את ההבדלים בין התפקידים וכיו"ב‪(.‬‬ בכלל השאלות מסוג זה מצויות גם שאלות המתייחסות להשקפותיו האישיות של המטפל‬ בעניינים שאינם קשורים למקצועו‪ ,‬נושאים ערכיים‪ ,‬שיפוטיים או בקשת עצה‪") .‬את‬ מאמינה באלוהים?"; "את תומכת בחקיקה של עונש מוות למחבלים?"; "את חושבת‬ שכדאי לי להציע לו לפנות לטיפול בדיקור?"; "מה את היית עושה במקומי?")‪ .‬מענה ישיר המתייחס לתוכן הגלוי של שאלות ממין זה‪ ,‬מתנגש עם הכללים המורים למטפל ‫להמנע מהכוונת המטופל ומהשפעות סוגסטיביות‪.‬ ‫תומפסון‪ ,‬בהתייחסו לקושי המטפל בעמידה כנגד לחצי המטופל לספק לו תשובות‪ ,‬אומר‪:‬‬‫"‪ …‬ההגנה היחידה שיש לאנליטיקאים כנגד סיפוק תשובות למטופלים שלהם היא באמת‬ ובכנות לא לדעת מהי התשובה‪ ,Thompson, 1996: 35) ".‬ההדגשה שלי)‪.‬ גם אם אין‬ זו כטענתו "ההגנה היחידה"‪ ,‬עדיין מודעותנו לאי‪-‬הידיעה במובנה המחמיר‪ ,‬חשובה מאד‪.‬‬
    במיוחד בעתות שבהן המטופל חסר‪-‬אונים או נתון במצוקה‪ ,‬לא קל לנו להמנע מהפיתוי‬ להיענות לבקשות ייעוץ‪ .‬אדרבא‪ ,‬לרבים מאתנו (ולצערי‪ ,‬גם לי) יש דחף לעוץ עצות‬ אפילו כאשר המטופל אינו מבקש זאת‪ .‬ודאי שכאשר מדובר בפסיכותרפיה דינאמית‬ (בהבחנה מפסיכואנליזה גופא)‪ ,‬אפשר שלעתים הצעד המועדף הוא באמת סיוע מסוג זה‪.‬‬ אבל במקרים רבים מוטב לנו לשקול תחילה את ההשלכות של התערבותנו בטווח הארוך‪.‬‬ האם באמת כדאי לתמוך בחריגה מ"הזוג הפרוידיאני"? האם באמת המטופל זקוק לעצתנו?‬ האין בכך חיזוק‪ ,‬תמיכה ופיתוי לעמדה תלותית מצדו? האם אין בכך משום עידוד להעברה (טרנספרנס) משגיבה (מאדירה) של המטפל? האם איננו פוגעים בעצמאותו ובאוטונומיה ‫שלו כאשר אנו מתפתים לתת עצה?‬ ‫שאלות שמענה עליהן פוגע במסגרת הטיפולית באופן אחר הן שאלות הנשאלות לפני‬ תחילת מועד הפגישה או לאחר סיומה ("מה שלומך?"; "‪…‬להתראות‪ .‬את באה לכנס על‬ האינטרסובייקטיביות?") אלו הן שאלות המפֶרות את אחד מהבטיו של כלל‬ האקסקלוסיביות של הקשר הטיפולי (מהיבט זה‪ ,‬האינטראקציה הטיפולית מתרחשת עד‬ כמה שאפשר רק בתוך גבולות הזמן והמקום המוסכמים של הטיפול)‪ .‬פרויד (110:1913) ‬מתייחס לאמירות הנאמרות כבדרך אגב לפני או אחרי הפגישה כמחיצה שהמטופל‬ מבקש להקים בין החלק השייך לטיפול לחלק שלכאורה אינו שייך לטיפול‪ ,‬ובו המטופל‬ מרגיש חופשי יותר‪ .‬פרויד מסיר מחיצה זו‪ ,‬בכך שהוא מתייחס להתבטאויות אלה‪,‬‬ בהזדמנות מתאימה‪ ,‬כחלק מהטיפול‪.‬‬ במקרים של שאלות כאלה‪ ,‬אני משתדלת להתייחס אליהן‪ ,‬אך להמנע מתשובה ישירה ‫לשאלה‪ .‬לדוגמה‪ ,‬כאשר אני נשאלת לשלומי‪ ,‬אני עשויה להנהן בראשי או לחייך‪ ,‬וכאשר ‫אני נשאלת שאלה‪ ,‬ביציאה‪ ,‬על סף הדלת אני נוהגת בדרך כלל לומר "נוכל להתייחס לכך‬ ‫בפגישה הבאה"‪ .‬בהקשר זה‪ ,‬מומלץ מאמרו המאלף והמסייע של גאבארד ) ‪Gabbard,‬‬ ‫‪ (1982‬הדן במשמעויות של "שורת היציאה",‬ דהיינו‪ ,‬באותם ביטויים דרמטיים הנאמרים‬ על סף היציאה ותכופות מותירים רושם עז על המטפל – לעתים אף רושם מדאיג וקשה –‬ אך הוא מנוע מלהגיב‪.‬‬ ‫מכל מקום‪ ,‬כאשר המדובר הוא בשאלות שהמטופל שואל לפני ואחרי מועד הפגישה‪,‬‬ ההמנעות ממענה עליהן מעבירה את המסר בדבר המנעותו של המטפל משיתוף פעולה עם ‫הפרת כללי המסגרת‪.‬‬
  4. שאלות אחרות החותרות תחת שמירת הגבולות ולעתים קשות יותר‪ ,‬הן שאלות‬ "ביצועיות" שלתשובה עליהן נסמכת כוונת פעולה‪ .‬חלקן‪ ,‬בנוסף להוצאתן ממסגרת ‫הזמנים של הטיפול‪, ‬נוטות להניע את המטפל לפעולה‪ .‬לדוגמה‪…" :‬להתראות‪ .‬אה‪ ,‬לגמרי‬ ‫שכחתי! בשבוע הבא יש לי רופא שיניים‪ .‬אפשר לשנות את השעה?"‪ .‬כאן‪ ,‬מופעל – בלא‬ כוונה מודעת – לחץ על המטפל לשתף פעולה עם סידרת ה ‪ acting-out-‬שבה נקט המטופל‬ (קביעת הפגישה עם רופא השיניים בשעה הטיפולית; 'שיכחה' לדון בשינוי המסגרת‬ ‫שביצע בלא לשתף את המטפל; ובקשה מהמטפל לשנות את המסגרת בלא לתת את הדעת‬ על משמעות השינוי)‪ .‬גם לשאלה זו‪ ,‬כמו לשאלות אחרות הנשאלות לאחר מועד הפגישה‪,‬‬ ‫ניתן להתייחס באמירה כגון‪" :‬נוכל לדבר על כך בפגישה הבאה"‪ .‬התייחסות שכזו מותירה‬ למטופל את הבחירה בין קיום הפגישה הבאה כסידרה (ושינוי הפגישה עם רופא השיניים) ‫לבין החמצת הפגישה הבאה‪ ,‬והתייחסות לשאלתו ומשמעויותיה בפגישה "הבאה" לאחר‬ הפגישה המוחמצת‪) .‬אגב‪ ,‬ההתייחסות הטיפולית במקרים כאלה‪ ,‬תהיה פחות מסובכת אם‬ החוזה הטיפולי כולל את כלל החיוב הכספי המלא על פגישות מוחמצות).
    ‬‬
    סוג נוסף של שאלות‪ ,‬שאף הוא קשור לכוונה לנקוט פעולה בעקבות השאלה‪ ,‬הוא‬ שאלות שהנן בבחינת בקשת אישור לפעולה שהמטופל מבקש לנקוט בה‪ …") .‬אז הוא אמר‬ לי שעל זה הוא לא יסלח לי לעולם‪ …‬פתאום אין לי אוויר‪ .‬אפשר לפתוח את החלון?")‬ במקרים כאלה‪ ,‬במיוחד כאשר מתלווה לשאלה תחושת דחיפות‪ ,‬ניטיב לעשות אם נשלוט‬ בדחף שלנו להענות מיידית לבקשה ולהקל על המצוקה‪ ,‬ותחת זאת נציע למטופל לבחון את‬ המשמעות של תגובת החרדה שפקדה אותו בדיוק בהקשר זה‪.‬‬ עם זאת‪ ,‬גם כאן רצוי לקחת בחשבון את השלב בו מצוי הטיפול ואת מצבה של‬ האינטראקציה הטיפולית‪ .‬יש לזכור כי תפקידנו הוא ליידע את המטופל באשר לכללי‬ המסגרת‪ ,‬אבל אין זה מתפקידנו לאכוף אותם עליו או למ‫ָשמֶע אותו‪ .‬לפיכך‪ ,‬אם המטופל‬ מתעקש לנקוט בפעולה (לפתוח מיד את החלון; לצאת מיד לשרותים; לחלוץ מייד את ‫סנדליו;) במקום‪ ,‬או בטרם‪ ,‬התייחס לכך במלים‪ ,‬אל לו למטפל לתפוס ביטויים ‫התנהגותיים אלה ככשלונו הוא לשמור על המסגרת‪ .‬תפיסה שכזו נוטה לעורר מתח מיותר‬ ‫אצל המטפל‪ .‬תחת זאת‪ ,‬נוכל להתייחס לביטויים התנהגותיים אלה כאל ביטויים‪-‬בפעולה‪,‬‬ ‫בעלי פונקציה מיידעת על עולמו הנפשי של המטופל‪ .‬בהמשגתה של הגישה התקשורתית‪,‬‬ ‫ביטויי‪-‬פעולה אלה מקבלים מעמד של "אינדיקטור"‪ ,‬כלומר‪ ,‬הצבעה על צורך בהתערבות‬ ‫טיפולית‪ ,‬אשר תלקח בחשבון בהקשבתו של המטפל לאסוציאציות שהמטופל ביטא ויבטא‬ בהמשך‪.‬‬‫זה עתה דיברנו על מקרים המתרחשים בשכיחות גבוהה יותר אצל מטופלים בעלי נטייה‬ חזקה לפריצת גבולות‪ ,‬לבדיקת גבולות ולבדיקת חוסנו של המטפל‪ .‬במקרים כאלה ניתן‬ למצוא סיוע רב בסיפרם של יומנס‪ ,‬קלרקין וזלצר (‪ ,(Yeomans et al., 1992‬על טיפול‬ המתבסס על שמירת החוזה הטיפולי במטופלים הסובלים מהפרעת אישיות גבולית‪ .‬אצל‬ מטופלים אלה יש לצפות לשכיחות גבוהה יותר של מצבים בהם המטופל עומד על כך‬ שהמטפל יענה ישירות ומיידית על שאלתם‪.‬‬
    בלא קשר לסוג השאלה‪ ,‬אך במיוחד כאשר מדובר בשאלות שלדעת המטפל רצוי להמנע‬ מתשובה ישירה ומיידית עליהן‪ ,‬חשוב לשקול את המשמעויות של כניעה ללחציו של‬ המטופל‪ .‬מטפל הנוהג שלא בהתאם לכללי המסגרת בהיותו מונע על ידי לחץ מצד המטופל‪,‬‬ פוגע ב"בטחון הטיפולי"‪ ,‬שאותו אנו מנסים להקנות למטופל )ולעצמנו( באמצעות שימור ‫המסגרת הבטוחה‪ .‬בהיכנעו ללחצי המטופל‪ ,‬המטפל מבטא את קשייו להגן על האינטרסים‬ ‫של המטופל מפני דחפיו של המטופל וכוחניותו‪ .‬אפשר שהמוצא הטוב ביותר ממצבים‬ בעייתיים אלה‪ ,‬הוא המנעות מכניסה למאבק מלכתחילה‪ .‬לעתים ניתן לעשות כן באמצעות‬ הפניית תשומת הלב של המטופל לעצם המאבק‪ ,‬סיבותיו‪ ,‬מניעיו‪ ,‬מטרותיו ותוצאותיו‬ הצפויות‪ ,‬בהקשרה של הסיטואציה הטיפולית הנוכחית‪.‬
  5. שאלותיו של המטופל באשר לטעמיהם של כללי המערך הטיפולי‪ ,‬עשויים להיות‬ מונעים – ככל שאלה אחרת – ע"י מניעים שונים‪ .‬מדוע המטפל אינו עונה על שאלות?‬ מדוע הומלץ בפני המטופל לא לשתף אנשים אחרים במה שקורה במהלך הטיפול? מדוע‬ המטופל מחוייב כספית גם בעבור פגישות מוחמצות? מדוע לא לעשן במהלך הטיפול‪,‬‬ למרות שהמטפל נמנה על המעשנים? לעתים‪ ,‬כאשר שאלות אלה אינן נשאלות מתוך‬ מניעים של התנצחות‪ ,‬מאבק והתנגדות‪ ,‬יש יתרון בשיתוף המטופל בהגיון של המסגרת‬ הטיפולית‪ ,‬אבל גם כאן רצוי להתייחס קודם למשמעות השאלה בהקשר של הרצף ‫האסוציאטיבי שלה‪ ,‬ורק לאחר מכן לתוכנה הגלוי‪.‬‬ ‫
    יש מטופלים אשר התנסויות העבר שלהם גרמו לכך שיסמכו על הבנתם הרציונאלית‬ ‫הרבה יותר מאשר על דמות הסמכות או בעל המקצוע אליו הם פונים לעזרה‪ .‬מבחינה‬ ‫השרדותית‪, ‬דפוס זה עשוי לשרתם היטב‪ ,‬כאשר המציאות תואמת לחרדותיהם‪ ,‬והם‬ ‫נתקלים בסמכות או בעל מקצוע שעלול להזיק להם אם יסמכו עליו‪ .‬במקרים שבהם‬ ‫המטופל מנסה לקנות לעצמו בטחון ע"י הבנת טעמי המסגרת‪ ,‬תשובה על השאלה עשוייה‬ ‫להחמיץ את המטרה‪ ,‬בצורות שונות‪ .‬במקרים כאלה עדיף היה לעמוד על חרדותיו של‬ המטופל המתבטאות בשאלה זו‪.‬‬
    במצבים אחרים‪ ,‬שבהם המוטיבציה להבנת טעמי כללי המסגרת מושתתת על דוקא על‬ יחס חיובי כלפיה ונכונות לשיתוף פעולה‪ ,‬עשוי להיות לנו עניין בשיתופו של המטופל‪,‬‬ במיוחד בשלבים מתקדמים יותר של הטיפול‪ .‬בתחילת הטיפול‪ ,‬אנו יכולים לקוות שבמשך‬ הזמן‪ ,‬המטופל יקבל תשובות חווייתיות על שאלותיו לגבי המסגרת‪ .‬כלומר‪ ,‬שהוא יחוש ‫את היתרונות שכללי המסגרת מקנים לו‪ ,‬במהלך העבודה‪ .‬אני נוטה לצמצם את תשובתי‬ באשר לטעמי המסגרת בתחילת הטיפול‪ ,‬ולענות על שאלות אלה ביתר הרחבה בשלבים‬ מתקדמים יותר של הטיפול‪.‬‬
  6. סוג אחר של שאלות נוגע אף הוא לדעותיו של המטפל‪ ,‬אבל הפעם מדובר בסברותיו‬ של המטפל באשר לדינמיקה הנפשית של המטופל‪ .‬שאלות כאלה הנן למעשה בקשת ‫פירושים (בהבחנה מבקשת עצות)‪ .‬נראה כי אין סיבה להימנעות מתשובה לשאלתו זו של‬ המטופל‪ ,‬שהרי מטרתנו בסופו של דבר היא להציע למטופל פירושים‪ .‬ובכל זאת‪ ,‬כדאי‬ לחשוב על שני סייגים‪ :‬ראשית‪ ,‬אם המטופל כבר הגיע לשלב בו הוא מסוגל לתת את דעתו ‫על שאלת הדינמיקה העומדת בבסיס התנהגותו‪ ,‬יש לבדוק האם הוא מסוגל לענות בעצמו‬ על השאלה שהעלה? במקרים כאלה‪ ,‬אפשר שהסיפוק מהשגת תשובה בעצמו יצור חוויית‬ תובנה חזקה ומשפיעה יותר‪ .‬שנית‪ ,‬תשובה פרשנית אמורה להתבסס בעיקר על ייצוגים‬ הכלולים בחומר שעלה בעת הפגישה‪ .‬כאשר יצוגים כאלה טרם עלו‪ ,‬מתן מענה לבקשת‬ הפירוש אינו יכול להתבסס אלא על ספקולציות‪ .‬במקרים אלה עדיף להזמין את המטופל‬ להמשיך להעלות אסוציאציות חופשיות‪ ,‬בתקוה שאכן במשך הזמן יופיעו הייצוגים שעל‬ בסיסם נוכל לענות על שאלתו ולנסח פירוש טוב ומועיל‪.‬‬

‫***‬

‫כיון שטיפול פסיכודינאמי עניינו בחקירה‪ ,‬בחתירה לתובנות וידיעה עצמית‪ ,‬כמעט שאין‬ המטפל יכול לבקש לעצמו שותף מבורך יותר ממטופל סקרן‪ ,‬ששאלות אכן מטרידות אותו‬ באמת ובתמים ומציקות לו‪ .‬אשליית הידיעה‪ ,‬תשובות נחפזות ומספקות נמנות בין אויביהם‬ של החקירה והחתירה לתובנות מעמיקות‪.‬‬ ‫אלא שכאמור‪ ,‬שאלות אינן תמיד רק ביטוי לחתירה לעבר תובנות‪ ,‬ולעתים הן מנוצלות‬ ‫לצרכים הפוכים‪ ,‬וביניהם‪ ,‬להערמת קשיים על התהליך הטיפולי ולערעור המטפל‪ .‬כאשר‬ אין אנו מוכנים לשאלה‪ ,‬איננו יודעים את התשובה‪ ,‬או איננו יודעים בכלל כיצד להגיב‬ אליה‪ ,‬או עליה‪ .‬ניטיב להתמודד עם שאלות שכאלה‪ ,‬ככל שנתיר לעצמנו את החופש לא‪-‬‬‫לדעת‪ .‬לא לדעת את התשובה‪ ,‬לא לדעת כיצד להתייחס לשאלה‪ ,‬ולהרשות לעצמנו לחשוב‬ בטרם נגיב‪.‬‬

מ‬קורות

פרויד‪ ,‬ז‪ – (1909) .‬איש העכברושים‪ .‬קוגיטו‪.(2004) .‬‬

פרויד‪ ,‬ז‪ – (1913) .‬על פתיחת הטיפול‪ ,‬עוד עצות על טכניקת הטיפול הפסיכואנליטי‪.‬‬ מתוך‪ :‬פרויד ז‪ .‬הטיפול הפסיכואנליטי‪ .‬תל‪-‬אביב‪ ,‬עם עובד‪ ,‬עמ' ‪.2002 ,99-113‬‬

‫פרויד‪ ,‬ז‪ – (1926) .‬לשאלת האנליזה בידי מי שאינם רופאים‪ .‬מתוך‪ :‬פרויד ז‪ .‬הטיפול‬ הפסיכואנליטי‪ .‬תל‪-‬אביב‪ ,‬עם עובד‪ ,‬עמ' ‪.2002 ,149-200‬‬

פרויד‪ ,‬ז‪ – (1937) .‬אנליזה סופית ואינסופית‪ .‬מתוך‪ :‬פרויד ז‪ .‬הטיפול הפסיכואנליטי‪.‬‬ ‫תל‪-‬אביב‪ :‬הוצאת 'עם עובד'‪.201-226 :2002 ,‬‬

‫קלנר‪ ,‬נ‪ – (2001) .‬השאלה ככלי‪-‬התערבות טיפולי‪ .‬שיחות‪ .‬ט"ו‪.94-104 :‬‬

Bonaminio, V. & Bollas, C. (2006) – Transformations wrought by the‬‬ ‫‪unconscious: Creativities of the unconscious. Vincenzo Bonaminio‬‬ ‪interviewing Christopher Bollas. Psychoanalysis in Europe,‬‬ ‫‪Bulletin. 60: 133-160.‬‬

‫‪Dean, T. (1998) – The medium really is the message: commentary on‬‬ ‪Michael J. Bader's paper. Psychoanalytic Dialogues 8: 33-43.‬‬

‫‪Ferenczi, S. (1919) – On the technique of psychoanalysis. In: Further‬‬ ‪Contributions To The Theory Of Psycho-Analysis by Sandor‬‬ ‪Ferenczi, E. Jones, (ed.) J Rickman, London: Hogarth. (1950).‬‬
‫‪

Etchegoyen R.H., (1991) – The fundamentals of psychoanalytic‬‬ technique. London, New York, Karnac Books.‬‬
Gabbard, G.O. (1982) – The exit line: Heightened transference‬ ‬‫‪countertransference manifestations at the end of the hour. J. Am. ‫‪Psychoanal. Assn., 30: 579-598.‬‬

Glover, E. (1954) – Therapeutic criteria of psycho-analysis. International‬‬ Journal of Psychoanalysis. 35: 95-101.‬‬

Greenson, R.R. (1974) – Loving, hating and indifference towards the patient. International Review of Psychoanalysis. 1: 259-266.

Jacobs, T. (1995) – Discussion of Jay Greenberg's paper. Contemporary Psychoanalysis. 31: 237-245.

Jones, E. (1946) – A Valedictory address. International Journal of Psychoanalysis. 27: 7-12.

Kohut, H. (1971) – The Analysis of the Self. New York: Int. Univ. Press.

Ogden, T. H. (1992) – Comments on transference and counterttransference in the initial analytic meeting. Psychoanalytic Inquiry 12: 225-247.

Phillips, S.H. (1998) – A New Analytic Dyad: Homosexual analyst, heterosexual patient. Journal of the American Psychoanalytic Association. 46: 1195-1219.

Schneider, S. (Ed.) (1997) – Otto F. Kernberg On: Conceps in Psychotherapy: Boundaries and Parameters. Symposium Papers. Jerusalem: Martin Buber Center.

Sharpe, E.F. (1930) – The technique of psycho-analysis. Internat. Freeman (1930) – The Technique of Psycho-Analysis. Int. J. Psycho-Anal., 11:251-277.

Sousa, P.L. Pinheiro, R.T. and Silva, R.A. (2003) – Questions about questions: New views on an old prejudice. International Journal of Psychoanalysis 84: 865 878.

Symington, N. (1983) – The analyst's act of freedom as agent of therapeutic change. International Review of Psychoanalysis. 10: 283-291.

Thomä, H. Kächele, H. (1987) – Psychoanalytic practice, vol. 1 Principles. Berlin: Springer-Verlag.

Thompson, M. G. (1996) – Freud's Conception Of Neutrality. Contemporary Psychoanalysis 32: 25.

Winnicott, D.W. (1949) – Hate in the counter-cransference. Int. J. Psycho-Anal., 30: 69-74.

Yeomans, F.E. Selzer M.A. & Clarkin J.F. (1992) – Treating the borderline patient: A contract based approach. New York: Basic Books.